Een teken is een merk indien de waren en/of diensten van uw onderneming onderscheiden kunnen worden van de waren en/of diensten van derden. Hierbij is het van belang dat het door u gewenste teken over voldoende onderscheidend vermogen beschikt. Een andere vereiste voor het registreren van uw merk is dat het teken in het merkenregister zodanig weergegeven moet worden dat de bescherming duidelijk en nauwkeurig is vast te stellen.
Wat kunt u als merk registreren?
Tekens met voldoende onderscheidend vermogen kunt u als merk registreren. Zo kunt u woorden en logo’s en woorden als merk registreren, maar ook slogans, vormen, klanken, geuren en kleuren. De voornaamste vereiste is dat uw merk onderscheidend moet zijn. Een puur beschrijvend merk is niet toegestaan. Ter illustratie: de naam “VOETBAL” kunt u niet als woordmerk registreren voor voetballen. Door grafische bestanddelen toe te voegen aan een beschrijvende naam, kan uw merk wel in aanmerking komen voor registratie. Dit wordt ook wel een gecombineerd woordbeeldmerk genoemd. Creatief vermogen kan hier het verschil maken.
Voorbeelden van merkregistraties
De meeste mensen en bedrijven registreren uitsluitend hun bedrijfsnaam, handelsnaam, handelsmerk als merknaam. Een woordmerk biedt de meest ruime bescherming. Adidas heeft de naam ADIDAS als merk geregistreerd voor met name sport gerelateerde waren en/of diensten. Alleen Adidas is zodoende bevoegd de naam ADIDAS in het economisch verkeer te gebruiken voor sport gerelateerde waren en/of diensten. Concurrenten mogen dus niet deze naam of een daarmee overeenstemmende naam voor dezelfde of soortgelijke waren en/of diensten in het economisch verkeer gebruiken of als merk registreren.
Uw logo vastleggen als merk is mogelijk. Met het registreren van een logo tracht men bescherming te verkrijgen van de grafische elementen behorend bij een merknaam. Denk wederom aan Adidas. Adidas heeft onder meer als beeldmerk de drie welbekende strepen voor sport gerelateerde artikelen geregistreerd. Het is concurrenten daarom niet toegestaan eenzelfde en/of soortgelijk logo te gebruiken voor sport gerelateerde artikelen.
U kunt ook een letter merk deponeren en registeren. Daarbij kan gedacht worden aan BMW, dat door Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft als merk is geregistreerd.
Een cijfercombinatie komt eveneens in aanmerking voor het registreren als merk. Wanneer men denkt aan 911, zal men dat al snel associëren met Porsche of 007 met James Bond.
Een geslachtsnaam kan ook als merk dienen. Veel bekende sporters en andere beroemdheden hebben hun naam als merk laten registreren, zoals Lionel Messi en Carice van Houten.
In uitzonderlijke gevallen kan een enkele kleur of een combinatie van kleuren ook een merk zijn. Dat is het geval als het publiek een bepaald product of een bepaalde dienst herkent aan de kleur. Een bekend voorbeeld daarvan zijn de blauwe gasstelletjes voor op de camping. Een ander voorbeeld betreft de – onder de fashionista’s en kijkers van Sex and the City allang bekende – rode zool onder een contrasterend gekleurd hooggehakte damesschoen van Christian Louboutin.
Een reclamejingle is soms zo bekend dat het publiek bij het horen ervan meteen weet waar het om gaat. In zo’n geval kan dit een merk zijn en ook (in de vorm van een notenbalk) worden geregistreerd. Uw merk deponeren wordt dan aangeraden.
Reclameslogans kunnen eveneens als merk dienen. Merkbescherming wordt niet snel aanvaard als de slagzin te ingewikkeld is of niet onderscheidend genoeg. Het is daarom aan te raden een slagzin tevens op te laten nemen in het Slagzinnenregister van het Genootschap voor Reclame. Dit kan in de praktijk een waardevolle aanvulling zijn op de bescherming die een merkregistratie een slagzin al geeft.
Indienen merkaanvraag
Het registreren van uw merk is de eerste officiële stap in de richting van merkregistratie. Uw merk kan door merkenbureau Registreermijnmerk worden gedeponeerd bij het Benelux merkenbureau (Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom, afgekort BBIE) indien kan worden volstaan met een merkenregistratie binnen de Benelux.
Bent u van plan om met uw merk actief te zijn in meerdere landen van de Europese Unie? Dan kunnen wij u hier ook uitermate goed van dienst mee zijn bij het laten registreren van uw merknaam bij het Europese merkenbureau (European Union Intellectual Property Office, afgekort EUIPO). Deze registratie staat ook wel bekend als een Uniemerk. Het Uniemerk biedt uw onderneming bescherming in alle landen van de Europese Unie. Het registreren van een Uniemerk is aan te raden wanneer u van plan bent om met uw merk actief te zijn in meerdere landen van de Europese Unie.
Wilt u met uw merk internationaal actief zijn, dus ook buiten de Europese Unie? Dan is het aan te raden om een internationale merkregistratie of een nationale registratie aan te vragen. Indien u een internationale merkregistratie wenst, dan zal er doorgaans worden gekozen om uw merk te laten registreren bij het World Intellectual Property Office (afgekort WIPO). Hiervoor geldt echter dat er een basisregistratie vereist is voordat het mogelijk is om een aanvraag te doen. Een basisregistratie is een merkenregistratie binnen de Benelux of Europese Unie. Bij het WIPO kiest u zelf welke landen voor u van belang zijn. Een kant- en-klare internationale merkregistratie voor alle landen van de wereld bestaat namelijk niet.
Wat verder belangrijk is om in uw achterhoofd te houden voordat u uw merknaam laat registreren, is hoe snel u wenst dat de procedure van uw merk registreren verloopt. Het spreekt voor zich dat een procedure binnen de Benelux relatief minder tijd in beslag neemt in vergelijking met de Europese Unie of een internationale merkregistratie.
Toetsing door officiële merkeninstantie
Nadat uw merk is gedeponeerd, zal uw merk op een aantal punten worden getoetst. Er zal worden getoetst of uw merk niet misleidend is, of de benodigde taksen zijn betaald en of uw merk niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Vervolgens zal worden onderzocht of uw merk voldoende onderscheidend is. Als aan alle formele eisen is voldaan zal uw merkaanvraag worden gepubliceerd. Vanaf dat moment gaat een termijn lopen waarbinnen oudere merkhouders oppositie, ook wel bekend als bezwaar, kunnen indienen tegen de aanvraag die is ingediend en gedeponeerd door Merkenbureau Registreermijnmerk.
Begeleiding bij merkregistratie
Merkenbureau Registreermijnmerk begeleidt u zorgvuldig bij het registreren van uw merk. Zo dragen wij ook de verantwoordelijkheid met betrekking tot bijvoorbeeld de zorg voor betaling van de benodigde taksen. Nadat uw merk uiteindelijk is ingeschreven c.q. geregistreerd, geniet u merkbescherming. Dat houdt niet alleen in dat u het ®-teken kunt voeren, maar ook dat u met succes kunt optreden tegen derden die zonder uw toestemming gebruik maken van uw merk en ten onrechte proberen te profiteren dan wel zonder toestemming proberen mee te liften op de reputatie van uw merk. Uw merk registreren is daarom ontzettend belangrijk!