Indien u een naam, teken of logo als merk wilt registreren, dan moet het beschikken over voldoende onderscheidend vermogen. Met onderscheidend vermogen wordt bedoeld dat het relevante publiek uw naam, teken of logo als onderscheidingsteken ziet en dat zij de producten en/of diensten van het merk kan linken aan uw onderneming.
Een merk mag niet beschrijvend zijn
Een merk mag niet beschrijvend zijn. Een teken dat dient om een eigenschap van de waar of dienst aan te geven, zoals de soort, de bestemming, de hoeveelheid of de plaats van herkomst, kan geen geldig merk zijn. Dergelijke beschrijvende tekens zijn niet te beschermen als merk, omdat iedereen vrij moet zijn in het gebruik van deze termen om eigenschappen van hun producten en/of diensten te kunnen aanduiden. Zo is Apple bijvoorbeeld niet onderscheidend voor appels, maar wel voor elektronica producten.
Bodybuilder uitspraak
Op 29 september heeft het Gerecht EU een beroep verworpen tegen een afwijzen tot registratie van
een Uniebeeldmerk van een bodybuilder voor waren uit de klassen 5 en 25 en diensten uit de klasse 35 (samengevat: voedingssupplementen, kleding, schoeisel en onlineverkoopdiensten, allen gerelateerd aan bodybuilding). Het beeld in kwestie vertoont op een vrij realistische wijze het silhouet
van een poserende bodybuilder.
De Kamer van Beroep van het Europees merkenbureau (EUIPO) heeft de aanvraag van dit Uniebeeldmerk afgewezen, omdat zij van mening is dat het relevante publiek onmiddellijk en zonder verdere waarneming een concreet verband legt tussen het teken en de voor het merk van belang zijnde waren en diensten. Zij is van oordeel dat het beeldmerk geen enkel onderscheidend vermogen heeft wat de consument meer vertelt dan enkel de boodschap ‘bodybuilder’.
De artistieke en creatieve keuzes, de pose en de specifieke verhoudingen van het teken zijn slechts details van de voorstelling van een bodybuilder en zullen niet worden herinnerd door de consument, aldus het Gerecht EU. Voorts bezit het teken niet over het vermogen tot herkomstaanduiding. Het Gerecht EU bevestigt hiermee het oordeel dat de aanvraag voor een beeldmerk, dat een bodybuilder voorstelt, beschrijvend is voor de producten en diensten waarvoor inschrijving is aangevraagd. Het teken kan aldus niet als merk worden ingeschreven.
Conclusie
Zorg er dus voor dat uw merk beschikt over voldoende onderscheidend vermogen. Sommige tekens beschikken over een groot onderscheidend vermogen, de zogenaamde sterke merken. Sterke merken zijn veelal fantasiebenamingen, die geen verwijzing maken haar het soort product of dienst.
Indien u vragen heeft met betrekking tot uw eigen logo of een merk wenst te laten registreren, aarzel dan niet en neem contact op met merkenbureau Registreermijnmerk.nl. Wij voorzien u graag van een passend advies, inclusief een merkonderzoek en klassenvoorstel.