Auteursrechten op de alom bekende ‘Carlton dance’?

Carlton dance in Fortnite

Alfonso Ribeiro, beter bekend als ‘Carlton’ in de Amerikaanse comedyserie ‘The Fresh Prince of Bel Air’ en de bedenker en uitvoerder van de ‘Carlton dance’ heeft een rechtszaak aangespannen tegen Epic Games, de ontwikkelaar van Fortnite. Fortnite is een online schietspel met meer dan 200 miljoen geregistreerde spelers wereldwijd. Naast het schieten kunnen de personages van Fortnite ook door de gebruiker van het spel worden geïnstrueerd om een dansje te doen. En niet zomaar een dansje, de personages in het spel kunnen sinds kort onder andere worden opgedragen om de beroemde ‘Carlton dance’ te laten doen. Het laten zien van het dansje door een personage van Fortnite kan alleen als de gebruiker van het spel daarvoor heeft betaald. Oftewel, Epic Games verdient (goed) geld aan het beschikbaar stellen van de dansjes die door de personages van Fortnite kunnen worden uitgevoerd.

Inbreuk auteursrechten

Alfonso Ribeiro stelt, naast enkele andere (bekende) personen waarvan dansjes zijn overgenomen in Fortnite, dat inbreuk wordt gemaakt op zijn intellectuele eigendomsrechten en dat hem vooraf nooit toestemming is gevraagd om zijn dans te gebruiken en dat hij tevens niet is en wordt gecompenseerd voor iedere aangeschafte dans binnen het spel.

De Amerikaanse rechter zal zich nu moeten buigen over de vraag of er daadwerkelijk auteursrecht rust op de ‘Carlton dance’. Zodra er meer nieuws bekend is over dit vraagstuk zullen wij u hierover informeren. Voor de liefhebber, u kunt de ‘Carlton dance’ hier bekijken.

Vragen?

Voor vragen met betrekking tot (uw) intellectuele eigendomsrechten kunt u altijd contact opnemen met een van onze merkengemachtigden. Ook indien u een vrijblijvend advies wilt ontvangen over het registreren van uw merk kunt u contact opnemen met een van de merkengemachtigden van Merkenbureau Registreermijnmerk.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten