BALSAMICO: BESCHERMD OF NIET?

Naast merkregistraties kent de EU drie verschillende kwaliteitslabels met elk een eigen logo om aan te geven dat een product een beschermde status heeft. Deze labels informeren de consument over het specifieke karakter van het betrokken streekproduct om het zo tegen misbruik te beschermen.

  1. De Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) wordt verleend aan streekproducten afkomstig uit een bepaalde regio en waarvan de kwaliteit of andere kenmerken hoofdzakelijk toe te schrijven zijn aan het bijzondere geografische milieu van de plaats van oorsprong (klimaat, bodemgesteldheid, topografie, lokale knowhow, etc.). Producten die dit label mogen dragen, moeten geproduceerd, verwerkt én bereid worden in een bepaald geografisch gebied volgens een erkende en gecontroleerde werkwijze. Bijvoorbeeld kazen die gemaakt worden in een bepaald gebied, met de melk van een lokaal dierenras uit dat geografische gebied (zoals Gorgonzola (kaas) of Prosciutto di Parma (ham)).
  2. De Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) wordt verleend aan streekproducten die afkomstig zijn uit een bepaalde regio en waarvan een bepaalde kwaliteit, de reputatie of een ander kenmerk aan de geografische oorsprong kan worden toegeschreven. De productie, verwerking en bereiding hoeven bovendien niet alle drie in de bepaalde regio plaats te vinden. Eén van de drie is voldoende. Bijvoorbeeld hammen en worsten die een bepaalde bekendheid genieten en die bereid worden volgens lokale methoden binnen een afgebakend geografisch gebied (zoals Brussels grondwitloof, Jambon d’Ardenne (ham) of de Westlandse druif).
  3. Tot slot heb je nog de Gegarandeerde traditionele specialiteit (GTS). Deze verwijst niet naar de herkomst van een product, maar naar het verband tussen de kwaliteit ervan en de traditionele productsamenstelling of productiemethode. ‘Traditioneel’ betekent hier dat het product onveranderd en aantoonbaar gebruikt is op de EU-markt gedurende minimaal 30 jaar. De erkenning als GTS kan alleen aangevraagd worden voor levensmiddelen en landbouwproducten, niet voor wijnen. Deze erkenning is gebaseerd op de karakteristieke kenmerken waarmee het product zich duidelijk onderscheidt van de andere levensmiddelen en landbouwproducten die tot dezelfde categorie behoren. Het kan bijvoorbeeld gaan om bepaalde kazen of gerechten die op een traditionele wijze worden bereid (zoals Mozzarella (kaas), Kriek (bier) of Hollandse Maatjesharing/Hollandse Nieuwe (vis)).

Het Consorzio Tutela Aceto Balsamico di Modeno, een vereniging van producenten van producten met de benaming “Aceto Balsamico di Modena (BGA)”, verzocht de Duitse vennootschap Balema om de term “balsamico” niet langer te gebruiken.

Het Hof van Justitie van de EU heeft echter op 4 december jl. vastgesteld dat de bescherming van “Aceto Balsamico di Modena” zich niet uitstrekt tot het gebruik van de benaming “balsamico” an sich. De registratie van “Aceto Balsamico di Modena” als BGA en haar bescherming heeft slechts betrekking op het geheel en niet op de afzonderlijke niet-geografische bestanddelen. “Aceto” is namelijk een gangbare benaming en “balsamico” is een is een Italiaanse vertaling van het bijvoeglijk naamwoord “balsemiek”, dat geen geografische connotatie heeft en wordt gebruikt om de zoetzure smaak van een azijn aan te duiden.

Bovendien bestaan de BOB’s “Aceto balsamico tradizionale di Modena” en “Aceto balsamico tradizionale di Reggio Emilia” ook naast elkaar en maken de termen “aceto” en “balsamico” geen inbreuk op de bescherming die aan deze BGA’s is verleend.

Kortom, het Consorzio Tutela Aceto Balsamico di Modeno kan derden niet verbieden om de termen “aceto” en/of “balsamico” te gebruiken. Een hele logische uitspraak.

Wil je meer informatie over oorsprongsbenamingen en geografische aanduidingen neem dan contact op met Merkenbureau Registreermijnmerk. Ook voor eventuele vragen met betrekking tot merken, modellen, auteursrecht of een i-Depot kun je contact met ons opnemen.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten