Rood wit blauw. Grote kans dat je de Nederlandse vlag voor je ziet. Oranje. Grote kans dat je een tribune vol Max Verstappen- of voetbalfans voor je ziet. Kleuren zijn herkenbaar. Op de snelweg zonder de schelp erbij te…
Lees meer De nieuwe huisstijl en kleuren van Odido. Weet u het nog? Die leken verdacht veel op de huisstijl en kleuren van bloedbank Sanquin. “Hallo Odido, wij zijn Sanquin. Je weet wel, al heel lang de provider van levensreddend bloed en…
Lees meer AJAX AJAX AJAX één merknaam, drie organisaties wel of geen merkinbreuk?
AJAX AJAX AJAX Nee, niet op die manier uitgesproken. Gewoon neutraal, zonder meewarige ondertoon. Want ik denk zelf wel altijd eerst aan AJAX als ik AJAX hoor of zie, maar je hebt natuurlijk ook AJAX en AJAX. En het blijft…
Lees meer Hoe kies je de juiste merkhouder?
Het bepalen van de juiste merkhouder is van groot belang bij het deponeren van een merk. De merkhouder is eigenaar van het merk en (meestal ook) degene die de merknaam gebruikt in het economisch verkeer. Dit kan een natuurlijk persoon…
Lees meer Elk jaar wordt op 26 april de Wereld Intellectuele Eigendomsdag gevierd. Deze dag is in 2000 ingesteld door de Internationale organisatie van Intellectueel Eigendom (WIPO – World Intellectual Property Office) om bewustzijn te creëren over het belang van Intellectueel Eigendom…
Lees meer Kwade trouw in het merkenrecht
Een merkdepot te kwader trouw Een merk is een belangrijk onderdeel van een bedrijf wat de producten en/of diensten van het bedrijf onderscheidt van de producten en/of diensten van andere bedrijven en waarmee ook vertrouwen en loyaliteit door consumenten wordt…
Lees meer Hoe belangrijk is een slogan voor je merk?
Een sterke slogan kan het verschil maken tussen een merk dat opvalt en een dat in de massa verdwijnt. Maar hoe belangrijk is een slogan eigenlijk voor je merk? En hoe kun je een effectieve slogan maken die blijft hangen…
Lees meer Hoe voorkom ik inbreuk op mijn merk? De ultieme gids voor online merkbescherming
Het beschermen van je merk online is cruciaal in een steeds digitalere wereld. Met de opkomst van e-commerce en sociale media is het risico op inbreuk op je merk groter dan ooit tevoren. Gelukkig zijn er strategieën en tools beschikbaar…
Lees meer Waar komen spookfacturen vandaan? We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, maar let als merkhouder goed op welke facturen u betaalt met betrekking tot uw aangevraagde merk of de vernieuwing van uw geregistreerde merk. Er zijn veel valse facturen in…
Lees meer Het belang van een patent (octrooi) voor innovatie en bescherming
Een patent, in het Nederlands octrooi genoemd, is een exclusief recht dat wordt verleend aan de uitvinder van een nieuw en niet voor de hand liggend technisch product of proces. Dit geeft de uitvinder een tijdelijke monopolie om het idee…
Lees meer Merkregistratie is onmisbaar bij verkoop via Bol.com en Amazon
Waarom je merk registreren? Steeds vaker komen klanten bij ons met de vraag of wij voor hen een merk willen registreren omdat zij via Bol.com of Amazon hun producten verkopen. Niet zo gek ook, want met een merkregistratie verkrijg je…
Lees meer Classificeren – wat kan er fout gaan?
Hoe moeilijk kan het zijn? Dat doe ik zelf wel even. Een beetje handige ondernemer is immers niet bang om zaken zelf op te pakken. Deze instelling brengt je over het algemeen ver. Toch is het soms verstandig om bij…
Lees meer