De vetste schoenen

Het leek zo leuk, de nieuwe vestiging van je schoenenwinkel ludiek openen. Helaas pakte dit voor de Arnhemse schoenzaak Van Dael minder leuk uit. Van Dael had het idee opgevat in de winkel gebruik te maken van een snackautomaat en daarin de nieuwe schoenenlijn van Floris van Bommel uit te stallen. Van Dael zette boven de automaat met daarin de schoenen de naam ‘FLOBO’ in hetzelfde lettertype en kleur als het logo van FEBO. Snackbar Febo kon dit niet waarderen en schakelde haar merkenadviseur in om het gebruik van de naam FLOBO een halt toe te roepen.

Merkinbreuk

Febo stelt dat door het gebruik van de naam FLOBO in hetzelfde lettertype en kleur als het merk FEBO, inbreuk wordt gemaakt op haar exclusieve merkrechten. Mede omdat Febo onlangs een kledinglijn heeft ontwikkeld en dol is op merchandise artikelen kon zij deze, zoals eigenaar Edwin van Dael zegt ‘ludieke knipoog naar FEBO’, niet toestaan.

Edwin van Dael wilde absoluut geen juridisch conflict en heeft de naam FLOBO boven de automaat met schoenen gelijk verwijderd. Desondanks heeft zijn nieuwe winkel in ieder geval veel media-aandacht gekregen en zeker niet onbelangrijk, de volledige directie van Floris van Bommel heeft de nieuwste schoenenlijn in de winkel van Van Dael gepresenteerd. Aandacht heeft de winkel van Van Dael dus zeker gekregen.

Wilt u een naam gebruiken maar twijfelt u of dit mogelijk is of denk u erover om een naam als merk te registreren? Aarzel dan niet en win vrijblijvend advies in door contact op te nemen met een van de medewerkers van Merkenbureau Registreermijnmerk.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten