Gebruiksplicht bij merkregistraties

Gebruiksplicht

Na inschrijving van een merk is het natuurlijk heel belangrijk om je merk te bewaken (waar we al eerder een blog over schreven), maar daarnaast dien je deze ook te onderhouden. Een merk moet daadwerkelijk in gebruik zijn om de rechten geldig te kunnen blijven inroepen. In de Benelux en de EU geldt de gebruiksplicht vanaf vijf jaar na de datum van registratie.

Gebruik

De gebruiksplicht of gebruikseis houdt in dat een geregistreerd merk niet langer dan vijf jaar ongebruikt mag zijn voor de waren en/of diensten waarvoor het merk is geregistreerd. Als normaal gebruik van het merk niet kan worden aangetoond, kan een derde in theorie het verval van de merkrechten inroepen en gaan deze verloren. Let wel, alleen indien een derde het verval inroept, kan je de merkrechten verliezen. Zolang een derde dit niet doet, blijft de merkregistratie gewoon ingeschreven staan ook als deze niet normaal wordt gebruikt.

Met andere woorden: als je niet kunt voldoen aan de gebruiksverplichting kan dit leiden tot verlies van de merkregistratie. Het bijhouden van gedetailleerd bewijs van dit gebruik is dus essentieel voor het handhaven van merkrechten.

Waar moet je aan voldoen?

Een merk moet daadwerkelijk worden gebruikt in het economisch verkeer voor de waren en/of diensten waarvoor het is geregistreerd. Er moet sprake zijn van ‘normaal en een substantiële mate van gebruik’. Dit betekent dat een merk op een reële, commerciële manier moet worden ingezet en zichtbaar moet zijn voor de consument voor de waren en/of diensten waarvoor het is geregistreerd. De stelregel hierbij is dat goedkopere artikelen vaak in grotere oplages verkocht worden ten opzichte van een heel groot en duur product. Zo kan de verkoop van één T-shirt in 1 jaar niet voldoende zijn, maar de verkoop van een grote industriële printer of een vliegtuig bijvoorbeeld wel.

Wat moet je aantonen?

Om aan te tonen dat een merk daadwerkelijk in gebruik is, kan je qua bewijs denken aan:

  • Advertenties
  • Facturen
  • Verpakkingen
  • Prijskaartjes
  • Jaarrekeningen
  • Brochures of catalogi
  • Printscreens en foto’s van uitlatingen op social media

Het moet hierbij duidelijk zijn wat de plaats is van het gebruik (het land), de duur en de omvang van het gebruik. Het gaat daarbij niet om het commercieel succes, maar het doel om afzet te zoeken en te behouden.

Gebruik in Amerika

In Amerika gelden andere en strengere regels dan in de meeste EU landen. Hier is gebruik van een merk vereist vanaf het moment dat het merk is ingeschreven. Na registratie zal een verklaring van gebruik moeten worden ondertekend en tezamen met geldig gebruiksbewijs moeten worden ingediend. Dit dient vervolgens elke vijf jaar te worden herhaald.

Consequenties voor merkhouders

De gebruiksplicht zorgt ervoor dat merkhouders actief blijven en hun merk daadwerkelijk gebruiken. Dit voorkomt dat merken worden aangevraagd voor speculatieve doeleinden en draagt bij aan een eerlijker handelsklimaat. Om de gebruiksplicht na te kunnen leven, is het belangrijk om regelmatig gebruiksbewijs op te slaan en te bewaren. Registreermijnmerk zal je altijd tijdig op de gebruikstermijn attenderen zodat er indien nodig voor tijdige indiening van de vereiste documenten kan worden gezorgd.

Conclusie

Gebruiksplicht is een essentieel onderdeel van merkregistratie in veel landen. De regels en termijnen kunnen variëren, maar het doel is om te verzekeren dat merken daadwerkelijk commercieel in gebruik zijn en niet worden aangevraagd zonder doel.

Heb je hier vragen over of zit je in de situatie dat je gebruiksbewijs moet indienen? Neem dan contact op met de merkengemachtigden van Registreermijnmerk B.V. voor advies. Wij zijn bereikbaar onder nummer 072 303 34 46 of per e-mail via info@registreermijnmerk.nl.

4.3
Gebaseerd op 6 beoordelingen
powered by Google
js_loader

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten