Hoe belangrijk is een slogan voor je merk?

Herkenning, identificatie en affiniteit: dat is waarom merken werken met een slogan. Het beschrijft je merkverhaal, verpakt in woorden die je doelgroep aanspreken. Maar, je wil natuurlijk wel dat deze pakkende slogan ook echt van jou blijft. Hiervoor moet je je slogan, indien mogelijk, registreren. Dit kan in het slagzinnenregister, maar beter is om de slogan te registreren als merk. Maar wat is slogan registratie? En wat kost een slogan eigenlijk?

laptop, kantoorplaats

Wat is een slogan?

Met een slogan geef je als merk een merkbelofte af aan je doelgroep. Een slogan staat ook wel bekend als slagzin en geeft extra diepte aan je merkpositionering. De inhoud van een slogan moet ervoor zorgen dat mensen je merk blijvend herkennen, er affiniteit mee ontwikkelen en producten en/of diensten bij je afnemen.

Hier enkele bekende slogan voorbeelden:

  • Kruidvat: “Steeds verrassend, altijd voordelig”
  • Belastingdienst: “Leuker kunnen wij het niet maken, wel makkelijker”
  • Maggi: “Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi”
  • Centraal Beheer Achmea: “Even Apeldoorn bellen”

Wat is de functie van een slogan?

Door met een slogan te werken kan je er dus sneller voor zorgen dat je doelgroep affiniteit ontwikkelt met wat je als bedrijf wil uitdragen binnen de markt. Een slogan heeft de belangrijke functie om in het achterhoofd te blijven hangen van potentiële afnemers en op dusdanige wijze dat ze je merk aantrekkelijk gaan vinden. Iets wat je veel geld op kan leveren. Een slogan maken is dus zeker belangrijk voor een sterk merk.

Hoe moet je een slogan maken?

Een goede slogan maken, gaat zeker niet over één nacht ijs. Alvorens een slogan echt goed is, moeten er een aantal aspecten worden afgewogen. Zo is het essentieel dat je nadenkt over je merkidentiteit en hoe je je merk wil positioneren. Hiervoor maak je een duidelijke positioneringsstrategie en denk je na over een goed merkverhaal. Creativiteit is mooi en belangrijk, maar zonder goede strategie wordt het al snel lariekoek. En die koek koopt niemand.

Aan de slag met een slogan vergt kennis en durf. Met die kennis kan een merkenbureau je zeker helpen, maar je weet zelf natuurlijk het best hoe je merkuiting eruit moet zien. Het is goed om stevig na te denken over wat je wil bereiken met een slogan. Waar sta je voor als merk en hoe wil je dit gaan communiceren? Hoe moet je boodschap opgepakt worden door de doelgroep? Dat zijn vragen waar je eerst antwoord op moet hebben voor je start met een slogan maken.

Een sterke slogan maken doe je zo

Je kan ontelbaar veel wegen inslaan met een slogan. Toch is het goed om je aan een aantal basisregels te houden die ervoor zorgen dat je slogan in ieder geval aansluit bij de behoeften van je doelgroep en je merkidentiteit:

  • Je slogan is kort, maar krachtig
  • Je slogan vertaalt je merkpositioneringsstrategie en sluit aan bij je merkidentiteit
  • Je slogan is creatief en uniek
  • Je slogan vertegenwoordigt je merknaam herkenbaar

Heb je één of meerdere slogans bedacht? Dan is de volgende stap een slogan registratie waarbij je deze gaat vastleggen als merk.

nike slogan just do it

Wat is slogan registratie?

Start je met de slogan registratie dan ben je eigenlijk op weg om je slogan als merk te registreren. Deze merkregistratie is vereist als je wilt genieten van goede juridische bescherming. In het geval je een slogan niet registreert als merk zijn je rechten op de slogan of slagzin beperkt.

Op een slogan ontvang je daarnaast automatisch auteursrecht door het gebruik van de slogan wanneer deze voldoende creatief is. De bescherming hiervan reikt echter niet ver.

Hoe kan je een slogan registreren?

Een slogan registreren, verloopt volgens de regels en eisen van het merkenrecht. Iets waar wij als merkenbureau uitstekend in kunnen adviseren.

Allereerst is het belangrijk om merkonderzoek te laten doen. Hierdoor kom je erachter of je slogan nog beschikbaar is en of deze bijvoorbeeld niet te veel lijkt op die van een ander merk. Wij controleren voor je of de slogan niet al is geregistreerd als merk door een ander en of de slogan voldoet aan de eisen. Eén eis is onderscheidend vermogen. Daarnaast mag je slogan niet te beschrijvend zijn, omdat deze dan geweigerd kan worden voor registratie.

Is de slogan nog beschikbaar en voldoet deze aan alle eisen? Dan kunnen we de slogan als merk registreren. Dit wordt gedaan bij het BBIE (Benelux Bureau voor de Intellectueel Eigendom). Wil je de slogan maken en registreren voor landen binnen de Europese Unie? Dan wordt dat gedaan bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO). Voor registratie op internationaal niveau kan dit bij het World Intellectual Property Office (WIPO).

Wat kost een slogan?

De kosten voor het registreren van je slogan kunnen erg uiteenlopen. Het is verstandig om bij je merkenbureau te informeren welke mogelijkheden het beste passen bij je merk en de slogan. Je mag in ieder geval uitgaan van het volgende kostenplaatje per gebied:

Merkregistratie binnen de Benelux
Registratie in 1 of meer klassen
Vanaf € 650,-

Merkregistratie binnen de Europese Unie
Registratie in 1 of meer klassen
Vanaf € 1.450,-

Merkregistratie Internationaal
Aanbod op maat
Prijs is op aanvraag

Direct je slogan registreren als merk? Wij helpen je verder!

Twijfel je nog over een slogan en wil je advies? En wil je tevens je slogan laten registreren als merk? Neem dan snel contact met ons op. Stuur een bericht of bereik ons telefonisch en wij gaan graag met je om tafel zitten.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten