Inbreuk op IE-rechten op platforms als YouTube en Facebook

YouTube behoort tot de top 3 van meest bezochte websites wereldwijd. Inmiddels is het platform zelfs uitgegroeid tot een serieuze concurrent voor o.a. NPO, RTL, Ziggo, KPN, i-Tunes, Spotify en Netflix.

Op platforms als YouTube en Facebook komt het voor dat de door gebruikers geplaatste content inbreuk maakt op intellectuele eigendomsrechten van derden. In veel gevallen gaat het dan om inbreuk op auteursrechten of merkrechten. De meeste platforms hebben een zogenaamde ‘notice and take down’ procedure waarbij de inbreukmakende content door het platform wordt verwijderd zodra het platform erop wordt gewezen dat de content inbreuk maakt op de rechten van derden.

YouTube heeft daarnaast ook een zogenaamd ContentID systeem waarmee zij content kan herkennen. Degene wiens content met dit systeem wordt herkend, kan bepalen of de content wordt verwijderd of dat men meedeelt in de advertentie-inkomsten. YouTube neemt daarmee een zekere verantwoordelijkheid, maar blijft volhouden dat zij zelf niet auteursrechtelijk verantwoordelijk is voor de content op het platform met als belangrijkste argument dat de gebruikers uploaden en het platform slechts faciliteert.

 

Richtlijn inzake auteursrechten in de ‘digitale eengemaakte markt’ (‘DSM-richtlijn’)

Op 12 september 2018 stemde het Europese Parlement over het voorstel voor een richtlijn inzake auteursrechten in de digitale eengemaakte markt  (de ‘DSM-richtlijn’). Onderdeel van dit voorstel is een bepaling over de auteursrechtelijke verantwoordelijkheid van internet platforms als YouTube en Facebook. Volgens deze richtlijn moeten deze platforms ofwel licenties afsluiten met rechthebbenden voor plaatsing van de content, ofwel in samenspraak met de rechthebbenden maatregelen nemen om inbreukmakende content te weren.

 

Puls 4 TV vs. YouTube

Het Handelsgericht Wien overwoog in juni van dit jaar dat YouTube uploaden makkelijk en interessant maakt. Dit leidt ertoe dat er ook inbreukmakende content wordt geüpload en dat YouTube daar economisch van profiteert. YouTube is daarmee in ieder geval medeplichtig aan de inbreuk. Dat YouTube het zogenaamde ContentID systeem gebruikt waarmee zij content kan filteren, doet hier niet aan af.

De vraag in deze discussie over de verantwoordelijkheid van platforms als YouTube en Facebook is of de rechthebbende het platform steeds opnieuw moet wijzen op concrete inbreukmakende werken om deze verwijderd te krijgen of dat het platform ook zelf proactief maatregelen moet nemen om inbreukmakende content te weren.

 

Prejudiciële vragen aan het Europese Hof van Justitie

Eén dag na de stemming in het Europese Parlement over het voorstel voor de DSM-richtlijn heeft het Duitse hoogste gerechtshof prejudiciële vragen aan het Europese Hof van Justitie gesteld over de auteursrechtelijke verantwoordelijkheid van YouTube.

De antwoorden van het Europese Hof van Justitie zullen meer duidelijkheid moeten geven over de verantwoordelijkheid van platforms als YouTube en Facebook. In januari 2019 volgt nog een laatste stemming inzake de DSM-richtlijn, maar de verwachting is dat er een periode afgesproken zal worden waarin de lidstaten deze richtlijn in hun rechtssysteem moeten verwerken. De platforms zullen deze periode moeten gebruiken om hun upload-filters zo goed mogelijk aan het werk te krijgen.

Merkenbureau Registreermijnmerk is er om u te helpen

Merkenbureau Registreermijnmerk is gespecialiseerd in het vastleggen van merkenmodellen en i-DEPOTS. Ook indien er op een platform als YouTube of Facebook inbreuk wordt gemaakt op uw IE-rechten kan Merkenbureau Registreermijnmerk u bijstaan. U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen voor meer informatie. Wij zijn bereikbaar onder nummer 072 303 34 46 of per e-mail via info@registreermijnmerk.nl.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten