Het korte antwoord: nee. Maar is het verstandig? Absoluut! Het laten registreren van uw merk is niet verplicht, maar zonder een merkregistratie verkrijgt u ook geen merkbescherming. Dat betekent dat wanneer iemand anders zonder uw toestemming uw merk gebruikt, u daartegen niet kunt optreden. Uw merk is immers niet geregistreerd vastgelegd.
Het komt vaak voor dat bepaalde bedrijven erg snel groeien zowel in omzet als in zichtbaarheid, maar daarbij vergeten zijn hun merken te registreren. Wanneer andere mensen dan zien dat een bepaald concept succes heeft, proberen ze vaak daarvan een graantje mee te pikken. Wanneer uw merk niet is vastgelegd kunt u hier niets tegen doen. Heeft u wél die merkregistratie? Dan kunt u dezelfde dag nog actie ondernemen tegen deze inbreukmakers en uw merknaam of logo, en daarmee feitelijk de goodwill van uw onderneming veiligstellen.
De voordelen van een merkregistratie
De voordelen van een merkregistratie zijn talrijk. In de eerste plaatst verkrijgt u door uw merk te registreren merkbescherming. Hiermee staat u sterk tegen concurrenten die al dan niet bewust uw merknaam of logo kopiëren en/of namaken. Immers, u heeft door uw merkregistratie een monopolie verkregen om als enige het merk te gebruiken. Zonder uw toestemming is het uw concurrent dus niet toegestaan om uw merk te gebruiken.
Het risico dat u loopt als u uw merk niet registreert, is dat een andere partij dezelfde merknaam kan gaan gebruiken of zelfs kan registreren. In het merkenrecht geldt immers het adagium ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. Daarom is het van belang dat u uw merk zo snel mogelijk vastlegt. Liefst nog voordat het merk bekendheid krijgt.
Een ander voordeel van een merkregistratie is dat uw merk geld waard is. U kunt uw merk namelijk verkopen, maar u kunt uw merkregistratie ook in licentie geven aan derden. Daarvoor krijgt u dan een gebruiksvergoeding voor terug. Uw onderneming wordt dus meer waard wanneer het merk is vastgelegd. Mocht u het ooit willen verkopen of verhuren, dan zal de waarde door het registreren van uw merk zijn toegenomen.
Bovendien kunt u nadat uw merk definitief is ingeschreven het welbekende ®-teken voeren, wat vertrouwen wekt bij klanten.
Merkregistratie verplicht voor producten of diensten?
Registratie van uw merk is nog steeds niet verplicht, maar nogmaals zonder merkregistratie heeft u geen bescherming. Dat betekent dat u dus niet kunt verbieden dat anderen ook onder uw merknaam producten en/of diensten verkopen en/of verlenen. Sterker nog, anderen kunnen zelfs met uw merk aan de haal gaan door snel voor u het merk te registreren. Het is daarom van belang dat u zo snel als mogelijk uw belangrijkste asset beschermd en uw merk laat deponeren.
Zijn er nadelen aan een merkregistratie?
Het antwoord is nee, behoudens dan dat u – zij het beperkt – kosten kwijt bent om uw merk vast te leggen. Dat betreft een eenmalig bedrag, waarmee uw merk meteen tien jaar geldig is. Na afloop van deze termijn kunt u zelf bepalen of u uw merkregistratie wilt verlengen voor weer tien jaar (tegen betaling van een beperkt bedrag aan kosten) of dat u uw merkregistratie wilt laten vervallen. Uw merk kan dus in tegenstelling tot de meeste andere intellectuele eigendomsrechten eeuwig bestaan.
Wel is het van belang, dat u uw merk op termijn moet gebruiken zoals het is ingeschreven. Voor de eerste vijf jaar geldt nog geen gebruiksplicht, waardoor u zonder gebruik te maken van uw merk toch anderen kunt verbieden om eenzelfde teken te gebruiken. Na vijf jaar heeft u wel een gebruiksplicht. Heeft u het langer dan vijf jaar niet gebruikt, dan is uw merkregistratie vatbaar voor doorhaling.
Merkregistratie checken op originaliteit
Wanneer u bij ons een verzoek indient om uw merk te registreren, zullen wij voor u eerst kosteloos een merkonderzoek verrichten. Wij beoordelen dan voor u in eerste instantie de registreerbaarheid van uw merk. Heeft het merk voldoende onderscheidend vermogen en is het niet te beschrijvend? Indien een merk namelijk te beschrijvend is en daarmee feitelijk aangeeft wat het doet, dan zal het geweigerd worden door het Benelux merkenbureau (BBIE) of het Europees merkenbureau (EUIPO). U kunt bijvoorbeeld dus niet het woord APPLE vastleggen voor etenswaren, maar het woord APPLE is wel een hele goede naam voor software, computers en telefoons. Bij het merk onderzoek zullen wij tot slot voor u nagaan of derden niet al hetzelfde merk hebben geregistreerd. Een gedegen merkonderzoek kan u dus veel onnodige kosten en teleurstelling besparen! Is uw merk echter beschikbaar, dan leggen wij meteen voor u het merk vast.
Uw merk registreren bij Merkenbureau Registreermijnmerk
Wilt u graag dat wij gratis voor u een merkonderzoek doen en u adviseren over het registreren van uw merknaam of logo? Neem direct contact met ons op en we helpen u graag verder!