Kleurencombinatie als merk

 

Rood wit blauw.
Grote kans dat je de Nederlandse vlag voor je ziet.

Oranje.
Grote kans dat je een tribune vol Max Verstappen- of voetbalfans voor je ziet.

Kleuren zijn herkenbaar. Op de snelweg zonder de schelp erbij te zien, weet je op grote afstand geel en rood te onderscheiden en concludeer je waarschijnlijk zonder erover na te denken van welk bedrijf het benzinestation is dat je nadert.

Naast een naam en een logo kan ook een huiskleur of kleurencombinatie als merk fungeren.

Naarmate een kleur of kleurencombinatie vaker en langer in beeld is, wordt deze steeds beter herkend. Iedereen ziet in één oogopslag of er een blauwe envelop tussen de post zit en iedereen weet dan wie de afzender is.

In 2019 oordeelde het Europese Hof dat Red Bull geen aanspraak kon maken op de kleurencombinatie blauw/zilver. Deze uitspraak kwam maar liefst 17 jaar na de aanvraag van het merk in 2002. Een weigering door de Europese merkenautoriteiten werd gevolgd door verschillende procedures en hoger beroep.

Later kreeg fabrikant Stihl het weer wel voor elkaar om de kleurcombinatie oranje/grijs als merk te registreren. Oranje op de bovenkant en grijs op de onderkant van de behuizing van een kettingzaag werd voldoende duidelijk en onderscheidend bevonden.

Toen het merk Odido werd gelanceerd met een grote reclamecampagne speelden kleuren ook een rol. Sanquin merkte op: “Hallo Odido, wij zijn Sanquin. Je weet wel, al heel lang de provider van levensreddend bloed en plasma. Het viel ons op dat jullie een beetje op ons lijken. Onze clubkleuren en die van jullie. Maak je geen zorgen, onze donors zijn gewend aan al die kleurenpracht, maar mochten jullie abonnees in verwarring raken, dan zullen we netjes vertellen dat wij niet van internetsnelheid zijn, maar van bloedspoed.” Hiermee kregen zowel Odido als Sanquin veel extra publiciteit. Toen dit bij Eyelove vs Hans Anders (kleuren rood/wit) in 2011 speelde, liet de Eyelove-directeur na alle publiciteit in de krant (Financieel Dagblad) optekenen: ‘Dat hoef ik tenminste niet meer uit eigen zak te betalen’.

ODIDO en SANQUIN

Kortom, over kleuren is veel te doen.

Wilt u een huiskleur of kleurencombinatie registeren, neem dan contact op. Mail naar info@registreermijnmerk.nl of bel 072-303 34 46. Wij helpen u graag.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten