‘La Mafia’ mag niet als Europees merk

 

De Italiaanse overheid heeft met succes bezwaar gemaakt tegen de Europese merkaanvrage ‘La Mafia se siente a la mesa’. Vrij vertaald: de maffia gaat aan tafel. Een Spaans bedrijf wilde deze naam vastleggen in de Europese Unie voor haar keten van themarestaurants. De keten zou met haar naam en inrichting geïnspireerd op de filmreeks ‘The Godfather’ een boodschap van gezelligheid en vergoelijking van het woordelement ‘la mafia’ uitdragen.

Schending van Europese waarden

Daarmee geeft de keten een verkeerd beeld van de ernst van de situatie, aldus het Europees Bureau voor de Intellectuele Eigendom (EUIPO). EUIPO is van oordeel dat de bezwaren van de Italiaanse overheid, namelijk dat de restaurantketen de criminele organisatie die bekend staat als de maffia promoot en mogelijk de slachtoffers van deze organisatie raakt of beledigt, terecht waren. La Mafia ging tegen het oordeel van de Europese merkeninstantie in beroep bij het Gerecht van de EU. Maar dat mocht niet baten. Ook de Europese rechters zijn het eens met de Italianen. “Het merk schetst een positief beeld van de criminele organisatie”, aldus de rechters. En dat is niet de bedoeling.

Hoger beroep

Er is nog een mogelijkheid voor La Mafia om in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak bij het Europees Hof, de hoogste rechter in Europa. De directeur van de restaurantketen laat weten hierover in beraad te gaan. De keten heeft in Spanje inmiddels 42 vestigingen. In Spanje heeft La Mafia wel merkrecht op de naam.

Merkregistratie

La Mafia mag dus niet als Europees merk worden vastgelegd. Maar wat mag er wel? Merkenbureau Registreermijnmerk is gespecialiseerd in het vastleggen van merken, modellen en i-DEPOTS en adviseert u graag hierover. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. Wij zijn bereikbaar onder nummer 072 303 34 46 of per e-mail via info@registreermijnmerk.nl.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten