Men neme een sportevenement met een logo met 5 gekleurde ringen.
Ja, je ziet ze voor je.
Zonder te overdrijven kan gezegd worden dat het logo van dit sportevenement over de hele wereld bekend is. En dan bedoel ik niet een beetje bekend, maar echt heel bekend.
Ontwerp logo
In 1913 werd het logo ontworpen door Pierre de Coubertin. De 5 ringen staan symbool voor de 5 werelddelen en ze staan symbool voor de begrippen passie, vertrouwen, overwinning, ethiek en sportiviteit. Voor elk wat wils.
Het logo is in mijn ogen briljant ontworpen. Het is tijdloos, simpel en krachtig tegelijk. Je kan het groot gebruiken en heel klein; in kleur, maar je herkent het ook in zwart getatoeëerd op het lijf van een atleet.
Merkinbreuk
Met dit laatste moet je overigens als atleet wel een beetje oppassen. In 2016 werd deelnemer Josef Craig bij het EK zwemmen zonder pardon geschorst, omdat hij zijn tatoeage van het logo met de 5 ringen niet had afgeplakt. Dit ziet het Comité als merkinbreuk en met het IOC valt in dat opzicht niet te spotten. Met 2 gouden olympische medailles op zak, kostte deze diskwalificatie hem de kans op de Europese titel.
In 2008 moest zuivelproducent Mona een toetje van de markt halen omdat ze dit ‘olympisch’ noemden.
In 2010 had Gall & Gall het aan de stok met het Comité wegens gebruik van ‘olympische prijspakkers’.
Maar pas ook op als je alleen enthousiast supporter bent en je winkel leuk wil aankleden. Lisa Cross uit Stoke-on-Trent kan daarover meepraten. In 2012 had zij de etalage van haar bloemenwinkel voorzien van een actueel thema. En toen kreeg ze bezoek: “The trading standards officers said they really loved the display but told us we’d have to take it down or we could be sued’. Ik had in Lisa’s geval waarschijnlijk ook eieren voor mijn geld gekozen, maar ergens vind ik het ook wel jammer dat we nu niet weten hoe deze zaak uiteindelijk zou zijn afgelopen als ze de etalage zo gelaten had en met een kopje thee had afgewacht wat de volgende stap zou zijn.
Belangen
Maar goed, feit is dat de financiële belangen rond de Olympische Spelen enorm zijn. De merken behoren tot de best gepromote merken ter wereld en hun podium gaat ieder voorstellingsvermogen eigenlijk te boven. Al die landen wereldwijd waar de sportwedstrijden wordt uitgezonden en alles eromheen.
Rule 40
Mocht je op enigerlei wijze willen aanhaken bij deze populariteit, neem dan vooral een kijkje op de website van het NOC*NSF. Hier vind je de Nederlandse versie van Rule 40, waarin staat beschreven welke commerciële mogelijkheden er zijn voor topsporters en hun privésponsors rondom de Olympische Spelen.
Pas op je tellen
Het IOC en NOC*NSF doen er alles aan om ambush marketing te voorkomen. Dit om de belangen van de officiële (grof geld betalende) sponsoren te beschermen.
Zo mag een topsporter gedurende de zogenaamde olympische periode slechts 7 groet- of dankberichten plaatsen; deze berichten mogen gelijktijdig op verschillende social mediakanalen geplaatst worden en topsporters mogen een origineel bericht van een privésponsor en sportbond maximaal één keer reposten/delen.
Behalve je eigen prestaties en die van je concurrenten moet je dus als atleet ook nog andere lijstjes bijhouden.
Gelukkig kan iedereen bij ons terecht voor IE zaken. Heb jij ook vragen? Maak gebruik van onze expertise!
Mail naar info@registreermijnmerk.nl of bel 072-303 34 46