Merkregistratie en aanmelding bij de douane beperkt namaak

Wanneer je een eigen merk opbouwt en producten verkoopt, of dit nu kleding, cosmetica of tech-accessoires zijn, investeer je niet alleen geld maar ook tijd, creativiteit en energie. Jouw merk is méér dan een naam of een logo; het is het gezicht van je bedrijf, de drager van je reputatie, en een belangrijk onderscheidend vermogen in een concurrerende markt. Daarom is het van cruciaal belang om jouw merk goed te beschermen en dat begint bij een merkregistratie. Maar daar stopt het niet. Een stap die veel ondernemers over het hoofd zien, maar minstens zo belangrijk is, is het aanmelden van jouw merk bij de douane.

Merkregistratie: de basis van bescherming

Zonder merkregistratie heb je juridisch gezien nauwelijks bescherming. Je kunt in de meeste gevallen niet of lastig optreden tegen copycats, namaakproducten of bedrijven die jouw merknaam misbruiken. Door jouw merk te registreren bij een officieel merkenregister leg je juridisch vast dat jij de exclusieve rechten bezit op jouw merk binnen het betreffende gebied en voor de gekozen producten en/of diensten.

Met een geldige registratie kun je optreden tegen inbreukmakers, bijvoorbeeld door middel van een sommatiebrief of een juridische procedure. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen en daar komt de rol van de douane om de hoek kijken.

Aanmelden bij de douane: voorkom dat namaak jouw markt bereikt

Wat veel merkhouders niet weten, is dat je jouw geregistreerde merk kunt aanmelden bij de douane. Hiermee geef je de douane autoriteit om proactief op te treden tegen namaakproducten die jouw merk schenden. De douane krijgt namelijk dagelijks te maken met enorme hoeveelheden importgoederen, vooral via havens en luchthavens. Door jouw merk aan te melden via een zogenaamd verzoek tot optreden, kan de douane jouw merk herkennen en producten tegenhouden die verdacht zijn van inbreuk. Door dit goed te regelen, heb je dus een extra verdedigingslinie tegen inbreukmakers die goedkope imitaties proberen te importeren en zo jouw reputatie en omzet ondermijnen.

Voordelen op een rij

  • Bescherming merkwaarde: door merkregistratie én aanmelding bij de douane houd je controle over jouw merkidentiteit.
  • Tijdige signalering: de douane signaleert inbreuk al bij de grens, nog vóór het jouw klanten bereikt.
  • Snelle actie tegen namaak: met een geldig verzoek tot optreden kan de douane direct producten tegenhouden en contact opnemen.
  • Voorkomen van reputatieschade: namaakproducten zijn vaak van lage kwaliteit, wat schadelijk kan zijn voor jouw merkimago.

Tot slot

Een merk registreren is stap één in het beschermen van je onderneming. Maar stap twee — het aanmelden bij de douane — is minstens zo belangrijk als je écht serieus werk wilt maken van merkbescherming. Zeker in een tijd waarin internationale handel en e-commerce razendsnel groeien, is proactieve bescherming geen luxe maar noodzaak. Heb jij je merk al aangemeld bij de douane? Zo niet, dan is dit hét moment om het te regelen.

Heb je vragen over het registreren van jouw merk, inbreuk op jouw merkregistratie of het aanmelden van jouw merk bij de douane dan kan je contact opnemen met één van onze merkengemachtigden (info@registreermijnmerk.nl of 072 – 303 34 46).

4.3
Gebaseerd op 6 beoordelingen
powered by Google

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten