Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden zijn voortaan internationaal te herkennen aan een nieuw logo.
Het beeldmerk combineert twee symbolen: NL en een moderne vormgegeven oranje tulp. Het logo vervangt het tot nu toe veel gebruikte ‘tulpje Holland’ van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. De meningen over het logo zijn verdeeld, Minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) zelf is in ieder geval erg tevreden: “Het nieuwe logo is breed inzetbaar. Een eenduidig internationaal imago is positief voor onze export en het aantrekken van investering en talent.” Kritiek is er vooral ook over de kosten die met het ontwerp van het logo gemoeid zijn geweest. Een slordige € 200.000 naar verluidt. De minister zelf zegt daarover: “Dat is een klein bedrag, geen ander land werkt met 40, 50 jaar oude logo’s”. Het oude logo was volgens het kabinet namelijk erg verouderd.
Begin oktober lekte overigens al uit dat Nederland afscheid zou nemen van zijn ‘Holland-merkstrategie’. Het gaat zich onder het nieuwe merk positioneren als ‘co-creating pioneering solutions to global challenges’. Daarmee wil het duidelijker laten zien wat Nederland te bieden heeft. De oranje kleur blijft behouden, vanwege het onderscheid dat daarmee internationaal wordt gemaakt.
Ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kunnen de nieuwe stijl vanaf januari gebruiken. Dat geldt ook voor topsectoren, universiteiten en hogescholen, steden, sportbonden en andere overheids- of particuliere organisaties die in een project samenwerken met de rijksoverheid. Het logo kan bij conferenties en handelsmissies, op paviljoens bij internationale beurzen en bij tal van andere gelegenheden in verschillende combinaties worden ingezet. Achter het NL-logo kan ook ‘Kingdom of the Netherlands’ worden geplaatst, bijvoorbeeld als er iets samen met de Caribische landsdelen wordt gedaan.
Persoonlijk vind ik het al met al erg dure franje voor onze Willem van Oranje. Wat vindt u?
Evert Hoekstra/Trademark Attorney