De noodzaak van merkregistratie en merkbescherming!

Als gevolg van slechte merkstrategie en merkbescherming verliest bijna de helft van de merken omzet door namaakgoederen en piraterij

Opmerkelijke cijfers: 47% van de merken verliest omzet door namaakgoederen en piraterij. En maar liefst één op de 3 merken geeft aan, dat het in dat geval gaat om een verlies van meer dan 10% (!). Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse B2B Barometer van MarkMonitor.

 

Voor succesvolle merkbescherming is een nauwe samenwerking nodig tussen de afdelingen juridische zaken, marketing en IT. Deze samenwerking is echter beperkt bij veel Nederlandse bedrijven, slechts 25% pakt de strategie als team aan. De meeste merken (81%) geven daarbij aan, dat er doorgaans geen team-samenwerking plaatsvindt bij het implementeren en beheren van het merkbeschermingsprogramma. En dat geeft te denken..

 

Inbreuksignalering

Uit de cijfers van MarkMonitor blijkt voorts dat 29% van de merken onvoldoende kennis en tools in huis heeft om prioriteit te geven aan inbreuken. Als gevolg daarvan geeft de helft van de Nederlandse merken (50%) aan, dat het op waarde schatten van inbreuken de grootste uitdaging is met de huidige interne middelen. Het onderzoek maakt duidelijk dat merkbescherming in complexiteit zal blijven groeien en dat het als gevolg daarvan van essentieel belang is, dat organisaties hun aanpak aanpassen: “Merkbescherming gaat niet alleen over producten, het gaat ook om het behouden van consumentenvertrouwen”, aldus MarkMonitor. En daar ben ik het helemaal mee eens!

 

Denk aan uw merkstrategie en merkbescherming

Wij zijn bedreven en ervaren in het opzetten van merkstrategieën en in het beheren en bewaken van merken. Wij komen dan ook graag bij u langs voor een nadere kennismaking. En om samen met u te praten over uw merkstrategie, merkbescherming en team-samenwerking.

 

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten