Wie heeft de rechten op aap-selfie?

 

In 2011 reisde fotograaf David Slater af naar het Indonesische eiland Sulawesi om daar de zwartkuifmakaken te fotograferen. Op een gegeven moment liet hij de apen spelen met een van zijn camera’s. Dat leverde – naast vele onbruikbare beelden –  ook een paar foto’s op van een aap die grijnzend in de camera kijkt. Een selfie die de wereld overging.

                                        Wie heeft de rechten op deze foto?

De gelukstreffer kreeg een naar vervolg toen de fotograaf aan Wikipedia en Techdirt vroeg de foto van hun website te verwijderen omdat hij geen toestemming had gegeven voor het gebruik van de foto. Wikipedia en Techdirt weigerden omdat er volgens hen geen auteursrecht op de beelden rustte, daar ze genomen waren door een aap. Die redenering hield geen stand, maar inmiddels had dierenrechtenorganisatie PETA lucht van de zaak gekregen. PETA vindt dat de aap zou moeten profiteren van de opbrengsten van de foto’s en spande een rechtszaak aan.

De rechter oordeelde in eerste instantie dat een aap niet het auteursrecht op een foto kan bezitten. PETA liet het daar niet bij zitten en ging in hoger beroep. De dierenrechtactivisten vinden dat de makaak wel degelijk het auteursrecht zou toekomen, omdat in de Amerikaanse wet niet expliciet staat vermeld dat auteursrecht alleen voor mensen geldt.

De hoger beroepszitting heeft inmiddels plaatsgevonden. Het wachten is op de uitspraak.

Merkregistratie

Een aap kan dan (misschien) aan de haal gaan met het auteursrecht van een foto. Zorg ervoor dat niemand aan de haal gaat met uw merk. Merkenbureau Registreermijnmerk is gespecialiseerd in het vastleggen van merken, modellen en i-DEPOTS en adviseert u graag hierover. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

 

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten