Roger Federer gaat de strijd aan met Nike over het ‘RF’ merk

Roger Federer werd sinds 1994 gesponsord door Nike. Iedere wedstrijd was hij te zien in de kleding van Nike waarbij hij ook zijn ‘eigen’ RF (Roger Federer) logo voerde op onder meer zijn schoenen, shirt en tennisracket. In maart van dit jaar is deze sponsorovereenkomst tot een einde gekomen. Sindsdien is Roger Federer op de tennisbaan te zien in de kleding van sponsor Uniqlo.

 

Aan wie komt het Intellectueel Eigendomsrecht toe?

Een vervelende bijkomstigheid van het beëindigen van de sponsorovereenkomst is dat naar nu blijkt geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over aan wie de IE-rechten op het RF logo toekomen. Het RF logo is geregistreerd door Nike ten tijde van de samenwerking met Roger Federer. Geen afspraken zijn gemaakt over aan wie de rechten op het merk behoren toe te komen en wat er met de rechten op het merk zou gebeuren na het beëindigen van de samenwerking. Iets wat Roger Federer nu duur komt te staan. Ondanks het feit dat het logo is ontworpen voor en gevoerd wordt door Roger Federer komen de rechten op het RF logo echter toe aan Nike. Nike heeft het RF logo geregistreerd in 2010 en bezit zeer waarschijnlijk ook de auteursrechten op het logo. Wel heeft Roger Federer zijn naam ROGER FEDERER als merk geregistreerd maar heeft er daarbij niet aan gedacht hoe belangrijk het is als bekend persoon eveneens je eigen initialen als merk te registeren.

 

Licensering van merken- en auteursrechten

Als merkhouder kan je namelijk een merk in licentie geven aan een derde zoals Nike om het merk te gebruiken zolang de samenwerking voortduurt maar blijf je wel zelf de rechthebbende op het merk. Na het beëindigen van de samenwerking beëindig je eveneens de licentieovereenkomst en is de derde niet meer gerechtigd het merk te gebruiken.

Nu de samenwerking tussen Nike en Roger Federer tot een einde is gekomen is het voor Roger Federer niet langer toegestaan het RF logo te gebruiken. Zelf is hij ervan overtuigd uiteindelijk de rechten op het RF logo in handen te krijgen en dit weer als vanouds op zijn kleding, shirts en schoenen te kunnen voeren.

 

Belang van merkregistratie

De strijd tussen Roger Federer en Nike geeft dus aan hoe belangrijk het is op het moment dat sprake is van het aangaan van een samenwerking goede afspraken te maken over aan wie de IE-rechten toekomen. Denk daarbij dan niet alleen aan de merkrechten maar ook aan de auteursrechten. Indien u een logo heeft laten ontwerpen door een derde adviseren wij om in een schriftelijke verklaring het auteursrecht op het logo door de ontwerper aan u over te laten dragen, zodat zowel het auteursrecht op het logo als het merkrecht uiteindelijk beide in uw bezit zijn.

Wilt u meer advies over het registreren van uw merk of het opstellen van een licentieovereenkomst? Neem dan contact op met een van de merkgemachtigden van Merkenbureau Registreermijnmerk B.V. voor een vrijblijvend advies.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten