U kent haar vast wel: Taylor Swift. Een vrouw met eindeloos lange benen (zie foto onder) die het vooral van haar looks eeeuuhhh zangkunsten moet hebben. Als countryzangeres is zij in Amerika een regelrechte sensatie, maar ook hier in den lage lande blijft mevrouw niet onopgemerkt. In Nederland werd zij bekend met haar nummer “Love Story”, maar ook de singles “You belong with me”, “Half of my heart” (met John Mayer), “We are never ever getting back together”, “I knew you were trouble”, “Shake it off” en recent “Blank Space” kwamen hoog in de Nederlandse charts.
Met haar geschreeuw zangkunsten verdient zij dan ook miljoenen. Volgens het muziektijdschrift Billboard was de zangeres met 35,7 miljoen dollar in 2011 en met 29 miljoen dollar in 2013 de best verdienende artiest. Ook heeft ze veel records behaald. Zo is Taylor Swift de enige vrouwelijke artiest die 3 albums op rij uitbracht waarvan er telkens meer dan 1 miljoen exemplaren werden verkocht in alleen al de eerste week! Kortom, mevrouw kan wel wat en is dan ook een prachtig uithangbord voor bedrijven om hun producten op de markt te brengen.
Dat weet Taylor Swift ook, en om die reden heeft zij haar naam Taylor Swift als merk laten vastleggen. Iets wat overigens vele artiesten en sporters doen, dus daarin is zij niet uniek. Maar Taylor Swift gaat een stapje verder. Zij heeft namelijk recentelijk ook (delen van) songteksten van haar liedjes als merk gedeponeerd. Uit het Amerikaanse merkenregister blijkt namelijk dat Taylor Swift de zinnen “This sick beat” en “Party like it’s 1989” officieel als merk heeft laten vastleggen. Ook de songtekst “Cause we never go out of style” van haar hitsingle “Shake It Off” is als merk geregistreerd. Opmerkelijk: de zangeres kon geen merkrechten op de naam van haar hitsingle “Shake It Off” verkrijgen, omdat dit onderscheidingsteken door een ander (een dieetbedrijf) al als merk was vastgelegd.
Heeft Taylor Swift er verstandig aan gedaan door ook (delen van) haar songteksten als merk te registreren? De titel van deze blog verraadt het al: ja! En wel om de doodeenvoudige reden dat een ieder die nu een van de door Taylor Swift als merk gedeponeerde (delen van) songteksten wil gebruiken voor zijn of haar product of dienst de toestemming behoeft van mevrouw Swift in hoogsteigen persoon. Immers, als merkhouder is Taylor Swift exclusief bevoegd haar merk te gebruiken. Dus wilt u een hippe kledinglijn opzetten met leuke tekstuele opdrukken. Zorg dan dat u zonder toestemming van mevrouw Swift niet gebruik maakt van uitdagende teksten als “Party like it’s 1989”. Voor de goede orde: ook niet identieke maar wel soortgelijke tekstuele opdrukken, waardoor er bij het publiek verwarring zou kunnen ontstaan, zijn niet zonder toestemming van Taylor Swift toegestaan.
Ik durf u overigens wel te voorspellen dat Taylor met alle liefde u toestemming voor het gebruik van haar merken zal geven, alleen ben ik bang dat u daarvoor dan wel een bedrag met minimaal 5 of 6 nullen betaalt.
Wilt u meer informatie over het deponeren, vastleggen en registreren van uw merk. Aarzel dan niet en neem contact op met Registreermijnmerk.nl.
mr. K. Meijer
Ps. Wilt u Taylor Swift in levende lijve zien, in juni 2015 komt zij voor een optreden naar Nederland.