Verkopen via bol.com. Zonder eigen merk ben je kansloos!

Hoe werkt verkopen via Bol.com?

Bol.com verkoopt niet alleen eigen producten. Inmiddels wordt het grootste deel aangeleverd door derden en daarmee is Bol.com de Nederlandse Amazon. Verkopen via Bol.com is simpel. Je maakt een account aan, je biedt jouw product aan, je verkoopt en levert jouw product aan de klant en Bol.com betaalt uit. Het voordeel is dat je niet zelf klanten hoeft te vinden. Jouw product wordt opgenomen in de grote database van Bol.com en Bol.com doet de marketing. Bij de keuze van jouw product is het verstandig om te kijken wat de meest verkochte producten op Bol.com zijn. Vervolgens moet je zorgen dat jouw product onderscheidend is ten opzichte van die van jouw concurrenten.

 

Hoe word ik verkoper via Bol.com en wat heb ik nodig om te verkopen via Bol.com?

Iedereen kan producten verkopen via Bol.com. Het enige dat je nodig hebt, is een KvK nummer en een goed product. Vervolgens maak je een verkoopaccount aan bij Bol.com.

Er zijn een aantal voorwaarden waaraan jouw product moet voldoen bij Bol.com. Allereerst moet jouw product een EAN-code hebben (of bij boeken een ISBN nummer). EAN staat voor European Article Numbering. Dit is een unieke cijferreeks per product waarmee het kan worden geïdentificeerd. Jouw product moet binnen 8 dagen geleverd kunnen worden, het moet binnen één van de al bestaande Bol.com categorieën passen en het moet binnen 30 dagen retour kunnen worden gestuurd. Tot slot dien je over een klantenservice te beschikken waar klanten binnen 24 uur antwoord kunnen krijgen op een vraag.

 

Moet ik een merk registreren voor verkoop via Bol.com?

Je kunt jouw product verkopen via Bol.com zonder merk. Het product wordt dan aangegeven als merkloos. Echter, elke aanbieder kan dan hetzelfde product gaan aanbieden. Zeker als jouw product veel omzet draait en andere aanbieders doorhebben dat jij geen merkregistratie hebt, zullen ze jouw EAN code overnemen. Volgens de richtlijnen van Bol.com mag dat, want iedereen mag merkloos van elkaar aanbieden.

Je kunt ook een merk bij jouw product zetten zonder een officiële merkregistratie, maar als andere aanbieders er achter komen dat het geen geregistreerd merk is (en als jouw product een succes is, zullen ze hier vroeg of laat achter komen) dan kunnen zij jouw product alsnog gaan verkopen.

Kortom, je moet niets, maar als je succesvol wilt zijn bij Bol.com en op wilt kunnen treden tegen derden dan is een merkregistratie een must!

Wil je een merkproduct zijn op Bol.com dan moet je de officiële EAN (GS1) code geregistreerd hebben met het merk van jouw onderneming. Bovendien dient het merk te zijn geregistreerd bij het Benelux merkenbureau in de juiste klasse(n) al dan niet met een logo. Het merk dient zichtbaar te zijn op de productverpakking of op het product zelf (stickers zijn niet toegestaan) en op de afbeeldingen op Bol.com moet jouw verpakking zichtbaar zijn met merk (logo). Voldoe jij niet aan al deze eisen? Dan moet jij jouw aanbod veranderen in merkloos en is jouw product dus eigenlijk vogelvrij.

 

Hoe bescherm ik mijn producten op Bol.com?

Met een merkregistratie kan je ervoor zorgen dat niemand onder jouw EAN code kan gaan verkopen en kan je optreden tegen derden die inbreuk maken op jouw merk met een identiek of sterk gelijkende merknaam en/of logo. Door je merk vast te leggen, krijg jij het alleenrecht om geld te verdienen met jouw merk.

 

Zorg wel dat je er op tijd bij bent met de aanvraag. Je wilt niet dat een concurrent jouw merknaam en/of logo eerder vastlegt. Wij helpen je hier natuurlijk graag bij! Voor vragen of indien je een merk wilt vastleggen kan je vrijblijvend contact met ons opnemen.

Wij zijn bereikbaar onder nummer 072 – 303 34 46 of per e-mail via info@registreermijnmerk.nl.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten