Blog

Home > Nieuws > Waar moet een merknaam aan voldoen?

Waar moet een merknaam aan voldoen?

Een goede merknaam is essentieel voor een onderneming. Het maakt uw goede naam herkenbaar en zorgt voor merkbekendheid bij uw klanten. Een merknaam bedenken, is echter geen eenvoudige opdracht. Aan welke eisen en voorwaarden moet een merknaam voldoen? Hoe verzin je een merknaam? Waar kun je een merknaam controleren? Allemaal vragen die spelen bij het bedenken van uw merknaam. In deze blog geven we een aantal handige tips die antwoord geven op deze vragen.

 

Waar gebruik je een merknaam voor?

Een merknaam wordt gebruikt om een merk identiteit te geven. Het draagt bij aan het imago van de onderneming en maakt de onderneming herkenbaar. Daarbij onderscheidt u zich van de concurrentie wat uw marktpositie verbeterd. Door een goed doordachte en passende merknaam en/of logo te bedenken, kunt u de concurrent een stap voor zijn.

 

Een goede merknaam verzinnen

Een merknaam verzinnen, kan een uitdagende klus zijn. Dagen lopen malen op diverse mogelijkheden, allen verschillend in opmaak, typografie, betekenis en ga zo maar door. Om een woordmerk te verzinnen die aansluit bij uw bedrijfsidentiteit en die de doelgroep aanspreekt, is enige creativiteit en strategisch inzicht van grote waarde. U kunt ervoor kiezen om een professioneel bureau in te schakelen. Zij hebben de nodige ervaring en talent om uw merknaam te realiseren precies zoals u in gedachte heeft.

 

Zelf aan de slag gaan met een merknaam verzinnen

Wilt u toch liever zelf aan de slag gaan? Dan kunt u het beste beginnen door de basis van de merknaam te bepalen. Aangezien een merknaam een weerspiegeling is van uw bedrijfsidentiteit moet dit eenvoudig te realiseren zijn. Koppel uw merk aan de branche waarin u zich bevindt. Welke woorden, taalgebruik, kleuren en typografie zijn hier passend? Wat voor type bedrijf of organisatie gaat het woordmerk dienen en wat zijn uw kernwaardes. Zorg ervoor dat dit terugkomt in uw merknaam. Let op dat u niet te veel wilt toevoegen en overkill creëert.

Uiteindelijk heeft u een aantal eisen waaraan uw merknaam moet voldoen. U weet wat voor uitstraling het dient te hebben, wat passend is binnen uw branche en aansluit bij uw bedrijfsidentiteit. Echter, laat u niet verleiden tot een overvloed aan eisen en wensen om alles te verwerken in uw merknaam. De meest succesvolle merknamen halen kracht uit eenvoud. De essentie is namelijk herkenbaar worden en makkelijke merknamen worden simpelweg sneller onthouden.

 

Eisen merknaam registratie

Nadat u veel tijd, werk en wellicht geld heeft gestoken in het creëren van uw merknaam wilt u natuurlijk dat deze beschermd wordt. Misbruik van en door concurrenten of kwaadwillende is een gevaar voor uw goede naam en uiterst zonde. Om een merknaam te registreren zijn er aparte eisen waaraan de merknaam moet voldoen.

 

Merknaam controleren

Voorafgaand aan een merknaam registratie moet u controleren of een merknaam al bestaat. Door dit vooraf te controleren, bespaart u uzelf een hoop tijd en geld. Wanneer de aanvraag is gedeponeerd, kunt u namelijk geen aanpassingen meer doen. Het zou zonde zijn als u er achteraf achter komt dat een merknaam al bestaat. Controleer dus goed op bestaande merknamen voor u een registratie aanvraagt.

 

Onderscheidend vermogen

Om een merknaam (woordmerk) succesvol te registreren, moet deze voldoende onderscheidend vermogen hebben. Dit betekent dat een woordmerk niet te beschrijvend mag zijn. Ter illustratie: het woord Appel kan niet gebruikt worden als merk voor appels. Een letterlijke beschrijving is dus niet toegestaan.

 

Merknaam registreren om merkbescherming te verkrijgen

Wanneer u alle stappen heeft doorlopen en uw merknaam succesvol is geregistreerd, dan is uw merk beschermd en kunt u optreden tegen misbruik. Wees u ervan bewust dat merkbescherming niet vanzelfsprekend is. U dient zelf te controleren en te waken over uw merk. Zeker wanneer u uw merk op Europees niveau registreert, is dit een uitdaging. Ziet u door de bomen het bos niet meer en voorziet u veel problemen bij het bedenken, registreren en bewaken van uw merk? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee en kunnen u voorzien van professioneel advies en ondersteuning.

Bel ons direct! 072 30 33 446