Wat is een merk
Een merk. Tegenwoordig doet iedereen aan branding en private labeling en heeft iedereen een merknaam en/of logo. Toch weten velen niet wat een merk precies is. Waar dient een merk voor en waarom is het zo ontzettend belangrijk om een merk te hebben en vooral te registreren? In deze blog leggen wij alles uit over merken. Wij vertellen u over de verschillende soorten merken, de voordelen van het hebben van een merk, hoe u een merk kiest en het registreren en beschermen van uw merk.
De definitie van een merk
Allereerst is het belangrijk duidelijkheid te scheppen over wat een merk precies is. De definitie van een merk is als volgt:
“Een merk is de verzamelnaam voor alle verschillende uitingen die gebruikt worden om de identiteit en het imago van een persoon, onderneming, organisatie, e.d. herkenbaar te maken.”
De opbouw van een merk
Een merk is dus meer dan enkel een woord en/of een logo. Een merk kan bestaan uit een woordmerk en/of een beeldmerk (logo) wat het herkenbaar maakt. Bij de opbouw van een woordmerk en een beeldmerk komt ontzettend veel kijken. Het kleinste detail kan van groot belang zijn voor de merkidentiteit. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van woorden, lettertype, kleuren, vormen positionering, maar ook textuur, geluid en zelfs geur.
De opbouw van een merk kan de complete merkidentiteit bepalen. Om dit goed te doen, moet alles tot in detail kloppen. Overal is over nagedacht en elke stap is grondig doorlopen om de identiteit van uw merk zo goed mogelijk over te brengen aan de doelgroep. Uiteindelijk wilt u natuurlijk als merk herkend worden en merkbekendheid creëren.
Merkniveau’s
Om een merk succesvol te maken, heeft u meer nodig dan enkel een creatieve geest. Naast het creatieve gedeelte is een strategische benadering essentieel. Op welk niveau gaat uw merk opereren? Is het merk een op zichzelf staande identiteit of opereert het onder een hoofdmerk? Dient het te werken als submerk waarbij het een specifieke niche of doelgroep aanspreekt onder het gezag van uw hoofdmerk? Of kiest u liever voor een ‘endorsed’ merk waarbij het merk een eigen identiteit heeft, maar toch verbonden is aan uw hoofdmerk? Door in het beginstadium goed na te denken over het doel en de identiteit van het merk kunt u later uw merk beter positioneren.
Merkpositionering
Merkpositionering is een cruciaal onderdeel voor het succes van uw merk. Een perfect voorbeeld van goede merkpositionering is Red Bull. Het bekende energiedrankje verbindt zich zeer sterk met extreme topsporten. Hoe komt het dat Red Bull zoveel succes heeft terwijl het in principe niks te maken heeft met sport? Of hebben ze dat toch wel? De kracht van Red Bull is dat zij het product verbinden aan de prestaties van de klant. Zij verbinden het drankje aan de resultaten die jij of een topsporter behaalt. Hierdoor hebben zij een uiterst succesvolle merkpositionering.
Het belang en de voordelen van een merk
Een merk heeft vele voordelen. Het maakt de identiteit herkenbaar bij uw doelgroep waardoor merkbekendheid ontstaat. Door klanten te binden aan uw merk vergroot u uw naamsbekendheid, uw markt en daarmee het succes van uw organisatie. Een merk is dus een fundamenteel aspect voor het bestaansrecht van uw onderneming. Naast de groei die u direct doormaakt, onderscheidt u zich ook direct van uw concurrentie. Zo bouwt u aan uw eigen groei en neemt u afstand van de concurrentie.
Merkregistratie
Een ander groot voordeel is dat u een merk kunt registreren. Een merkregistratie geeft u merkbescherming binnen het gebied waar u uw merk registreert. Door uw merk vast te leggen, staat u juridisch sterk in de schoenen wanneer een kwaadwillende concurrent er met uw goede naam vandoor wil gaan. Wanneer u uw merk succesvol geregistreerd heeft, mag niemand anders zonder uw toestemming gebruik maken van uw naam (woordmerk) en/of logo (woordbeeldmerk of beeldmerk). Zorg wel dat u er op tijd bij bent met de aanvraag. U wilt niet dat een concurrent uw woordmerk en/of (woord)beeldmerk eerder vastlegt dan u. Wij helpen u hier natuurlijk graag bij!