Wat is een trademark?

Wat is een trademark?

Een trademark wordt gebruikt om uw producten en diensten te onderscheiden van die van een concurrent door middel van een woordmerk (naam), woordbeeldmerk (naam met logo) of beeldmerk (logo). Een trademark, of handelsmerk, beschermt u dus tegen kwaadwillende concurrenten die misbruik willen maken van uw goede naam. Het versterkt het onderscheidend vermogen en draagt bij aan de binding met uw doelgroep.

Toch is zomaar een woord of logo bedenken niet voldoende om als handelsmerk te fungeren. Naast het feit dat een creatief ontwerp bijdraagt aan merkbekendheid moet een officieel handelsmerk ook geregistreerd staan. Zonder een officiële merkregistratie is een handelsmerk niet beschermd en loopt u nog steeds risico. Wij leggen stap voor stap uit hoe u een sterk handelsmerk creëert.

 

Het verschil tussen een trademark en een handelsnaam

Een trademark (merk) en een handelsnaam worden vaak met elkaar verward, maar verschillen wel degelijk van elkaar. Een trademark is het merk waaronder producten en/of diensten worden aangeboden. Een handelsnaam is de naam van een onderneming of organisatie waaronder zij opereert. De handelsnaam wordt gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel wanneer een onderneming wordt ingeschreven.

Handelsnaambescherming ontstaat door gebruik en niet door inschrijving en is bovendien een regionaal recht. De Kamer van Koophandel controleert enkel op regionale inschrijvingen die identiek zijn aan de aanvraag. Het kan dus zo zijn dat er een Bakker Jansen in Friesland is ingeschreven en één in Limburg. Een handelsnaam inschrijven alleen is dus niet voldoende om een onderneming en haar imago te beschermen tegen concurrentie.

Een ander verschil tussen een handelsnaam en een trademark is dat een trademark onderscheidend vermogen moet hebben voor een succesvolle registratie. Het is mogelijk dat de handelsnaam en het trademark hetzelfde zijn, maar in de praktijk zien wij vaak dat er toch gekozen wordt voor twee verschillende namen. Dit om de communicatie richting de consument duidelijk te houden.

 

Waar kunt u een trademark aan herkennen?

Een trademark wordt vaak aangeduid met het ™ symbool rechtsboven naast de uiting. Waar het trademark logo veel autoriteit uitstraalt, biedt het echter geen bescherming voor een woordmerk en/of beeldmerk. Het ™ vertelt enkel dat het handelsmerk waarbij het afgebeeld wordt in gebruik is genomen als handelsmerk. Om uw trademark te beschermen, moet u het registreren. Na een succesvolle registratie kunt u gebruik maken van het ‘registered symbool’ (®). Dit is enkel toegestaan voor geregistreerde merken. Een ander kan het ® symbool dus niet zomaar gebruiken achter een trademark. Ook u kan dus niet een merknaam registreren en het ‘registered symbool’ voor al uw merken gebruiken.

 

Een trademark registreren. Waar moet u op letten?

Wanneer u besloten heeft om een trademark te registreren, moet u met een paar dingen rekening houden. Allereerst moet u bepalen binnen welk gebied u een trademark wilt registreren. Is een merkregistratie in de Benelux voldoende of kiest u toch voor een Europese registratie? Denk hier goed over na. Een merkregistratie is namelijk 10 jaar geldig. Wanneer u nu nog niet internationaal actief bent, kan dit over 5 jaar wellicht anders zijn.

Daarnaast kunt u niet zomaar alles registreren. Er zijn regels aan verbonden. De registratie wordt aangevraagd bij het BBIE voor registraties binnen de Benelux of het EUIPO voor registraties binnen de EU. Hier wordt bepaald of de aanvraag voldoet aan verschillende punten. Een aantal van de belangrijkste punten zijn:

  • Zijn de taksen betaald?
  • Zijn alle gegevens compleet?
  • Is het merk niet in strijd met de openbare orde of goede zeden?
  • Is het merk niet te beschrijvend en heeft het merk dus voldoende onderscheidend vermogen?

Als het merk te beschrijvend is en dus te weinig onderscheidend vermogen heeft, is de kans groot dat de aanvraag wordt afgewezen. Wanneer dit gebeurt, kan er bezwaar worden gemaakt waarna het BBIE of EUIPO de aanvraag opnieuw beoordeelt. Wordt deze weer afgekeurd dan kunt u naar de rechter stappen en daar de afwijzing aanvechten.

Daarnaast is het van belang of er binnen de Benelux of EU al een bestaand merk geregistreerd is dat identiek of sterk gelijkend is binnen dezelfde branche. Hoewel het BBIE en EUIPO dit niet toetsen, kunnen derden met een identiek of sterk gelijkend merk binnen dezelfde branche bezwaar maken tegen uw merkaanvraag. Het is dus van belang om dit vooraf te controleren. Wij kunnen u hierbij helpen.

Bescherm uw trademark tegen concurrenten

Een handelsmerk, de goede naam en het imago zijn van grote waarde voor een organisatie. Het onderscheidt u van de concurrenten, draagt bij aan de merkbekendheid en zorgt voor goede binding met de doelgroep. Door dit goed op te bouwen, te registreren en ook te beschermen, bent u de concurrentie drie stappen voor.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten