De marketeer vs de merkengemachtigde

Algemeen gesproken is een marketeer fan van (semi) beschrijvende namen en een jurist verafschuwt deze juist. Bij het gebruik van een beschrijvende naam weet de consument direct waar het om gaat. Vanuit de marketeer geredeneerd: goud. De keerzijde van deze gouden medaille: een puur beschrijvende naam kan niet als woordmerk geregistreerd worden. Juristen reageren daarom minder enthousiast op beschrijvende namen.

De functie van een merk is de consument laten zien van wie een product of dienst afkomstig is. Je zou het kunnen vergelijken met het brandmerken van vee. Reuze handig om op de prairie vanaf de rug van je paard in één oogopslag te kunnen zien van wie de loslopende koeien of paarden zijn. Net zo fijn is het voor de consument om in het winkelschap meteen zijn favoriete merk te herkennen.

Marketeers zijn geneigd te denken dat beschrijvende namen consumenten helpen om producten of diensten te herkennen. Tot op zekere hoogte hebben ze hierin gelijk. Als je nadenkt over het kopen van een nieuwe fiets en overdag een busje ziet rijden met daarop “De Fietsenspecialist” zal je deze naam waarschijnlijk wel onthouden en ’s avonds thuis op je computer als zoekopdracht kunnen invoeren. Bij de resultaten van deze zoekopdracht komen echter alle vermeldingen van specialisten op het gebied van rijwielen naar voren. Iedereen mag immers deze beschrijvende aanduiding in het economisch verkeer gebruiken. De kans bestaat dat je uiteindelijk bij een andere aanbieder van fietsen belandt en daar je nieuwe fiets aanschaft. Jammer voor “De Fietsenspecialist”.

Juristen houden van onderscheidende namen. Zij weten dat wanneer de merkenautoriteiten van mening zijn dat een naam beschrijvend is voor de aangevraagde waren en /of diensten of een eigenschap daarvan, de inschrijving in het merkenregister geweigerd zal worden. De naam FIETS voor fietsen, of SNEL voor fietsen, zal niet geaccepteerd worden. Ook een heel simpele afbeelding van een fiets, zal het register niet halen. De naam PEER kan dan weer wel als merk voor fietsen gebruikt worden. Bij peren denken mensen immers niet automatisch aan fietsen. Daarmee is het onderscheidend voor dit product.

Wanneer de keuze toch valt op een beschrijvende naam zal er iets (beeld, kleur of vorm) moeten worden toegevoegd waardoor het als merk geaccepteerd wordt. Het bestanddeel wat wordt toegevoegd moet dan wel onderscheidend zijn. Een simpele gekleurde cirkel rond een beschrijvende naam is niet voldoende. Het geheel moet meer zijn dan de som der delen.

En dat geldt eigenlijk ook voor de samenwerking tussen merkhouder, marketeer en merkengemachtigde.

Benieuwd naar samenwerken met ons? Neem contact met ons op via info@registreermijnmerk.nl of bel 072-3033446.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten