Merk registreren

Home > Merkregistratie > Merk registreren

Indien u beschikt over een sterke handelsnaam, productnaam of logo en u wilt voorkomen dat derden een identieke of soortgelijke merknaam en/of logo gebruiken voor identieke of soortgelijke waren en/of diensten, dan kunt u het best uw merk laten registreren door een gerenommeerd merkenbureau zoals Merkenbureau Registreermijnmerk. Uw merk maakt uw producten en/of diensten herkenbaar voor consumenten, staat symbool voor de identiteit van uw bedrijf en vertegenwoordigt een economische waarde.

Laat uw merk registreren door Merkenbureau Registreermijnmerk

Een teken is een merk indien de waren en/of diensten van uw onderneming onderscheiden kunnen worden van de waren en/of diensten van derden. Hierbij is het van belang dat het door u gewenste teken over voldoende onderscheidend vermogen beschikt.Een ander vereiste voor het registreren van uw merk is dat het teken in het merkenregister zodanig weergegeven moet worden dat de bescherming duidelijk en nauwkeurig is vast te stellen.

Waar wilt u uw merk registreren?

Foto van de europese kaart met de Benelux gemarkeerd

Merkregistratie Benelux

  • Laagste prijsgarantie met de beste service
  • Merkonderzoek
  • Registratie in 1 of meer klassen
  • tot einde van het kalenderjaar gratis merkbewaking

vanaf € 545 ex BTW

Read More
Foto van de kaart van Europa

Merkregistratie EU

  • Laagste prijsgarantie met de beste service
  • Merkonderzoek
  • Registratie in 1 of meer klassen
  • tot einde van het kalenderjaar gratis merkbewaking

Vanaf € 1345 ex BTW

Read More
foto van de kaart van de wereld

Merkregistratie Internationaal

  • Wij doen u graag een aanbod op maat
  • tot einde van het kalenderjaar gratis merkbewaking

Prijs op aanvraag

Read More

Wat kunt u als merk registreren?

Als het door u gewenste teken over dermate veel onderscheidend vermogen beschikt, dan kunt u in principe elk teken als merk registreren. Zo kunt u logo’s en woorden als merk of merknaam registreren, maar ook vormen, klanken, geuren, kleuren en slogans. Voor alles geldt als voornaamste dat uw merk onderscheidend moet zijn. Een puur beschrijvend merk is dus niet toegestaan. Ter illustratie: de naam “VOETBAL” kunt u niet als woordmerk registreren voor sport gerelateerde waren en/of diensten. Op het moment dat u grafische elementen aan een beschrijvende naam toevoegt, dan kan het echter zo zijn dat uw merk wel in aanmerking komt voor bescherming. Het onderscheidende karakter ligt dan besloten in het grafische element. Dit wordt ook wel een gecombineerd woordbeeldmerk genoemd. Creatief vermogen kan er dus voor zorgen dat u uw merknaam kan laten registreren!

Logo van The Avocado Show

Woordmerk registreren

Read More
Logo van een hagedis

Beeldmerk (logo) registreren

Read More
Logo van IDT

Woordbeeldmerk

Read More

voorbeelden van merkregistraties

De meeste mensen en bedrijven registreren en registreren uitsluitend hun bedrijfsnaamhandelsnaamhandelsmerk of een merknaam als merk. Een woordmerk biedt ook de meest ruime bescherming. Adidas heeft de naam ADIDAS als merk geregistreerd voor met name sport gerelateerde waren en/of diensten. Alleen Adidas is zodoende bevoegd de naam ADIDAS in het economisch verkeer te gebruiken voor sport gerelateerde waren en/of diensten. Concurrenten mogen dus niet deze naam of een daarmee overeenstemmende naam voor dezelfde of soortgelijke waren en/of diensten in het economisch verkeer gebruiken of als merk registreren.

Uw logo vastleggen als merk is mogelijk. Met het registreren van een logo tracht men bescherming te verkrijgen van de grafische elementen behorend bij een merknaam. Denk wederom aan Adidas. Adidas heeft onder meer als beeldmerk de drie welbekende strepen voor sport gerelateerde artikelen geregistreerd. Het is concurrenten daarom niet toegestaan eenzelfde en/of soortgelijk logo te gebruiken voor sport gerelateerde artikelen.

U kunt ook een letter merk deponeren en registeren. Daarbij kan gedacht worden aan BMW, dat door Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft als merk is geregistreerd.

Een cijfercombinatie komt eveneens in aanmerking voor het registreren als merk. Wanneer men denkt aan 911, zal men dat al snel associëren met Porsche of 007 met James Bond.

Een geslachtsnaam kan ook als merk dienen. Veel bekende sporters en andere beroemdheden hebben hun naam als merk laten registreren, zoals Lionel Messi en Carice van Houten.

In uitzonderlijke gevallen kan een enkele kleur of een combinatie van kleuren ook een merk zijn. Dat is het geval als het publiek een bepaald product of een bepaalde dienst herkent aan de kleur. Een bekend voorbeeld daarvan zijn de blauwe gasstelletjes voor op de camping. Een ander voorbeeld betreft de – onder de fashionistas en kijkers van Sex and the City allang bekende – rode zool onder een contrasterend gekleurd hooggehakte damesschoen van Christian Louboutin.

Een reclamejingle is soms zo bekend dat het publiek bij het horen ervan meteen weet waar het om gaat. In zo’n geval kan dit een merk zijn en ook (in de vorm van een notenbalk) worden geregistreerd. Uw merk deponeren wordt dan aangeraden.

Reclameslogans kunnen eveneens als merk dienen. Merkbescherming wordt niet snel aanvaard als de slagzin te ingewikkeld is of niet onderscheidend genoeg. Het is daarom aan te raden een slagzin tevens op te laten nemen in het Slagzinnenregister van het Genootschap voor Reclame. Dit kan in de praktijk een waardevolle aanvulling zijn op de bescherming die een merkregistratie een slagzin al geeft.

Registratieklassen bij merkenregistratie

Indien u een merk laat registreren, dan wordt dit merk geregistreerd voor bepaalde producten en/of diensten. In totaal zijn er 34 warenklassen en 11 dienstenklassen. Hierbij is het van belang dat het merk dat u wilt registreren onderscheidend genoeg is voor de waren- en/of dienstenklassen waar het merk voor wordt geregistreerd. Reden waarom het belangrijk is om hier rekening mee te houden, komt doordat de merkregistratie ervoor zorgt dat u een monopolie verkrijgt om het merk voor de betreffende waren en/of diensten te gebruiken.

Dit houdt dus in dat alleen uw onderneming het recht heeft om het merk te gebruiken voor de betreffende waren en/of diensten. Heeft u behoefte aan meer uitleg omtrent warenklassen en dienstenklassen? Neem dan snel een kijkje op onze klassen pagina!

Indienen merkaanvraag

Het registreren van uw merk is de eerste officiële stap in de richting van merkregistratie. Uw merk wordt door merkenbureau Registreermijnmerk gedeponeerd bij het Benelux merkenbureau (Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom, afgekort BBIE) indien kan worden volstaan met een merkenregistratie binnen de Benelux.

Bent u van plan om met uw merk actief te zijn in meerdere landen van de Europese Unie? Dan kunnen wij u hier ook uitermate goed van dienst mee zijn bij het laten registreren van uw merknaam bij het Europese merkenbureau (European Union Intellectual Property Office, afgekort EUIPO). Deze registratie staat ook wel bekend als een Uniemerk. Het Uniemerk biedt uw onderneming bescherming in alle landen van de Europese Unie. Het registreren van een Uniemerk is dus alleen aan te raden wanneer u van plan bent om met uw merk actief te zijn in meerdere landen van de Europese Unie.

Wilt u met uw merk internationaal actief zijn, dus ook buiten de Europese Unie? Dan is het aan te raden om een internationale merkregistratie aan te vragen.Indien u een internationale merkregistratie wenst, dan zal er doorgaans worden gekozen om uw merk te laten registreren bij het World Intellectual Property Office (afgekort WIPO). Hiervoor geldt echter dat er een basisregistratie vereist is voordat het mogelijk is om een aanvraag te doen. Een basisregistratie is een merkenregistratie binnen de Benelux of Europese Unie. Bij het WIPO kiest u zelf welke landen voor u van belang zijn. Een kant- en-klare internationale merkregistratie voor alle landen van de wereld bestaat namelijk niet.

Wat verder belangrijk is om in uw achterhoofd te houden voordat u uw merknaam laat registreren, is hoe snel u wenst dat de procedure van uw merk registreren verloopt. Het spreekt voor zich dat een procedure binnen de Benelux relatief minder tijd in beslag neemt in vergelijking met de Europese Unie of een internationale merkregistratie. Dit komt door het feit dat binnen de Benelux de registratie door minder lidstaten moet worden getoetst.

Toetsing door officiële merkeninstantie

Nadat uw merk is gedeponeerd, zal uw merk op een aantal punten worden getoetst. Er zal worden getoetst of uw merk niet misleidend is, of de benodigde taksen zijn betaald en of uw merk niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Vervolgens zal worden onderzocht of uw merk voldoende onderscheidend is. Vanaf dat moment gaat een termijn lopen waarbinnen oudere merkhouders oppositie, ook wel bekend als bezwaar, kunnen indienen tegen de aanvraag die is ingediend en gedeponeerd door Merkenbureau Registreermijnmerk.

Merkenbureau Registreermijnmerk begeleidt u zorgvuldig bij het registreren van uw merk. Zo dragen wij ook de verantwoordelijkheid met betrekking tot bijvoorbeeld de zorg voor betaling van de benodigde taksen. Nadat uw merk uiteindelijk is ingeschreven c.q. geregistreerd, geniet u merkbescherming. Dat houdt niet alleen in dat u het ®-teken kunt voeren, maar ook dat u met succes kunt optreden tegen derden die zonder uw toestemming gebruik maken van uw merk en ten onrechte proberen te profiteren dan wel zonder toestemming proberen mee te liften op de reputatie van uw merk. Uw merk registreren is daarom ontzettend belangrijk!

Vragen over uw merknaam laten registeren?

Heeft u nog vragen over het laten registreren van uw merk? Of bent u benieuwd naar andere zaken waarmee wij u van dienst kunnen zijn? Neem dan spoedig contact met ons op. Wij zijn zowel telefonisch als via de mail bereikbaar. U kunt ons telefonisch bereiken door te bellen 072-30-33-446. Heeft u liever contact per mail? Stuur dan snel een mail naar info@registreermijnmerk.nl. Simpelweg het contactformulier hieronder invullen is ook een optie. Onze specialisten staan u graag te woord en helpen u verder!

Wilt u een merk laten registeren?

Of wenst u vrijblijvend advies over het registreren van een merk inclusief een gratis beschikbaarheidsonderzoek?



Bij het registreren van een merk dient bij de officiële merkeninstantie te worden aangegeven voor welke specifieke waren/goederen/ producten en/of diensten het beoogde merk gebruikt gaat worden. De waren/goederen/producten en/of diensten worden onderverdeeld in verschillende registratieklassen (waren- en/of dienstenklassen). Het is van belang, dat het beoogde merk te zijner tijd wordt geregistreerd in één of meerdere klasse(n). Zonder deze informatie kunnen wij u helaas geen gericht advies geven en/of gedetailleerde prijsopgave verstrekken.


JaNee
BeneluxEuropese UnieLanden buiten de EUAnders, voor welk land/welke landen?


Bel ons direct! 072 30 33 446