Bel ons direct! 072 30 33 446

Merk registreren

Home > Merkregistratie > Merk registreren

Indien u beschikt over een sterke handelsnaam, productnaam of logo en u wilt voorkomen dat derden een identieke of soortgelijke merknaam en/of logo gebruiken voor identieke of soortgelijke waren en/of diensten, dan kunt u het best uw merk laten registreren door een gerenommeerd merkenbureau zoals Merkenbureau Registreermijnmerk. Uw merk maakt uw producten en/of diensten herkenbaar voor consumenten, staat symbool voor de identiteit van uw bedrijf en vertegenwoordigt een economische waarde.

Laat uw merk registreren door Merkenbureau Registreermijnmerk

Een teken is een merk indien het de waren en/of diensten van uw onderneming kan onderscheiden van de waren en/of diensten van derden. Het door u gewenste teken dient over voldoende onderscheidend vermogen te beschikken. Een beschrijvend teken kan namelijk niet als merk worden geregistreerd. Ter illustratie: het teken ‘’SUPERMARKT’’ kan niet worden geregistreerd als woordmerk voor supermarkt gerelateerde waren en/of diensten. Verder geldt onder andere het vereiste, wanneer u uw merk registreren wilt, dat het teken in het merkenregister zodanig weergegeven moet worden dat de bescherming duidelijk en nauwkeurig is vast te stellen.

Waar wilt u uw merk registreren?

Foto van de europese kaart met de Benelux gemarkeerd

Merkregistratie Benelux

  • Laagste prijsgarantie met de beste service
  • Merkonderzoek
  • Registratie in 3 klassen
  • tot einde van het kalenderjaar gratis merkbewaking

€ 545 ex BTW

Read More
Foto van de kaart van Europa

Merkregistratie EU

  • Laagste prijsgarantie met de beste service
  • Merkonderzoek
  • Registratie in 1 of meer klassen
  • tot einde van het kalenderjaar gratis merkbewaking

Vanaf € 1345 ex BTW

Read More
foto van de kaart van de wereld

Merkregistratie Internationaal

  • Wij doen u graag een aanbod op maat
  • tot einde van het kalenderjaar gratis merkbewaking

Prijs op aanvraag

Read More

Wat kunt u als merk registreren?

Als het door u gewenste teken voldoende onderscheidend is, dan kunt u praktisch elk teken als merk registreren. Zo kunt u woorden en logo’s als merk registreren of registreren, maar ook slogans, vormen, klanken, kleuren en geuren. Voor alles geldt wel dat uw merk onderscheidend moet zijn. Een puur beschrijvend merk is dus niet toegestaan. Ter illustratie: de naam “VOETBAL” kunt u niet als woordmerk registreren voor sport gerelateerde waren en/of diensten. Maar let op: wanneer u een grafisch element aan een beschrijvende naam toevoegt, kan uw merk opeens toch nog voor bescherming in aanmerking komen. Het onderscheidende karakter ligt dan besloten in het grafische element. Dit wordt ook wel een gecombineerd woordbeeldmerk genoemd.

Logo van The Avocado Show

Woordmerk registreren

Read More
Logo van een hagedis

Beeldmerk (logo) registreren

Read More
Logo van IDT

Woordbeeldmerk

Read More

voorbeelden van merkregistraties

De meeste mensen en bedrijven registreren en registreren uitsluitend hun bedrijfsnaamhandelsnaamhandelsmerk of een merknaam als merk. Een woordmerk biedt ook de meest ruime bescherming. Adidas heeft de naam ADIDAS als merk geregistreerd voor met name sport gerelateerde waren en/of diensten. Alleen Adidas is zodoende bevoegd de naam ADIDAS in het economisch verkeer te gebruiken voor sport gerelateerde waren en/of diensten. Concurrenten mogen dus niet deze naam of een daarmee overeenstemmende naam voor dezelfde of soortgelijke waren en/of diensten in het economisch verkeer gebruiken of als merk registreren.

Uw logo vastleggen als merk is mogelijk. Met het registreren van een logo tracht men bescherming te verkrijgen van de grafische elementen behorend bij een merknaam. Denk wederom aan Adidas. Adidas heeft onder meer als beeldmerk de drie welbekende strepen voor sport gerelateerde artikelen geregistreerd. Het is concurrenten daarom niet toegestaan eenzelfde en/of soortgelijk logo te gebruiken voor sport gerelateerde artikelen.

U kunt ook een letter merk deponeren en registeren. Daarbij kan gedacht worden aan BMW, dat door Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft als merk is geregistreerd.

Een cijfercombinatie komt eveneens in aanmerking voor het registreren als merk. Wanneer men denkt aan 911, zal men dat al snel associëren met Porsche of 007 met James Bond.

Een geslachtsnaam kan ook als merk dienen. Veel bekende sporters en andere beroemdheden hebben hun naam als merk laten registreren, zoals Lionel Messi en Carice van Houten.

In uitzonderlijke gevallen kan een enkele kleur of een combinatie van kleuren ook een merk zijn. Dat is het geval als het publiek een bepaald product of een bepaalde dienst herkent aan de kleur. Een bekend voorbeeld daarvan zijn de blauwe gasstelletjes voor op de camping. Een ander voorbeeld betreft de – onder de fashionistas en kijkers van Sex and the City allang bekende – rode zool onder een contrasterend gekleurd hooggehakte damesschoen van Christian Louboutin.

Een reclamejingle is soms zo bekend dat het publiek bij het horen ervan meteen weet waar het om gaat. In zo’n geval kan dit een merk zijn en ook (in de vorm van een notenbalk) worden geregistreerd. Uw merk deponeren wordt dan aangeraden.

Reclameslogans kunnen eveneens als merk dienen. Merkbescherming wordt niet snel aanvaard als de slagzin te ingewikkeld is of niet onderscheidend genoeg. Het is daarom aan te raden een slagzin tevens op te laten nemen in het Slagzinnenregister van het Genootschap voor Reclame. Dit kan in de praktijk een waardevolle aanvulling zijn op de bescherming die een merkregistratie een slagzin al geeft.

Registratieklassen

Een merk wordt geregistreerd voor bepaalde producten en/of diensten. Er zijn 34 warenklassen en 11 dienstenklassen. Bedenk goed dat het merk dat u wilt registreren onderscheidend moet zijn voor de waren- en/of dienstenklassen waar het merk voor wordt geregistreerd. U krijgt door de merkregistratie tenslotte het monopolie om het merk voor de betreffende waren en/of diensten te gebruiken. Klik hier voor meer informatie over klassen.

Indienen merkaanvraag

Uw merk registreren is de eerste officiële stap in de richting van merkregistratie. Uw merk wordt door merkenbureau Reigstreermijnmerk gedeponeerd bij het Benelux merkenbureau (Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom, afgekort BBIE) indien kan worden volstaan met een merkregistratie in de Benelux. Bij het Europees merkenbureau (European Union Intellectual Property Office, afgekort EUIPO) zal merkenbureau Registreermijnmerk uw merk registreren als u een Uniemerk wenst en voor het geval u een internationale merkregistratie wenst, dan zal doorgaans worden gekozen om uw merk te registreren bij het World Intellectual Property Office (afgekort WIPO). Voor dat laatste is echter wel een basisregistratie vereist, zoals een Benelux merkregistratie of een Europese merkregistratie.

Toetsing door officiële merkeninstantie

Nadat uw merk is gedeponeerd, zal uw merk eerst worden getoetst of het niet misleidend is, of de benodigde taksen zijn betaald en of uw merk niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Daarna zal uw merk worden onderzocht of het merk wel voldoende onderscheidend is waarna het wordt gepubliceerd. Vanaf dat moment gaat een termijn lopen waarbinnen oudere merkhouders oppositie (bezwaar) kunnen indienen tegen de ingediende aanvrage gedeponeerd door Merkenbureau Registreermijnmerk. Merkenbureau Registreermijnmerk begeleidt u zorgvuldig bij het registreren van uw merk. Zo dragen wij bijvoorbeeld ook zorg voor betaling van de benodigde taksen. Nadat uw merk uiteindelijk is ingeschreven c.q. geregistreerd, geniet u merkbescherming. Dat houdt niet alleen in dat u het ®-teken kunt voeren, maar ook dat u met succes kunt optreden tegen derden die zonder uw toestemming gebruik maken van uw merk en ten onrechte proberen te profiteren dan wel zonder toestemming proberen mee te liften op de reputatie van uw merk. Uw merk registreren is daarom wel zo handig!

Wilt u een merk laten registeren?

Of wenst u vrijblijvend advies over het registreren van een merk inclusief een gratis beschikbaarheidsonderzoek?