Adverteren op Google? Eerst je merk registreren!

AdWords

Iedereen kent de Google AdWords waarmee bedrijven hun producten en/of diensten kunnen promoten op Google. Door deze AdWords advertenties komt het bedrijf dat hier gebruik van maakt met zijn website boven de lijst met natuurlijke zoekresultaten te staan. Dit is natuurlijk heel gunstig, omdat veel mensen vooral naar de eerste resultaten kijken en op die manier vergroot je de kans dat klanten jouw website bekijken.

Gebruik van merknamen als AdWords

In het algemeen geldt dat het gebruik van een merknaam van een ander bedrijf in advertenties zonder toestemming van de eigenaar niet is toegestaan. Echter, dit komt in de praktijk wel vaak voor. Google doet er veel aan om dit te voorkomen en het is daarom van belang om de beleidsregels van Google te begrijpen en eventuele toestemming van de merkhouder te verkrijgen. Het niet naleven van de regels kan leiden tot schorsing of beëindiging van het AdWords account van een adverteerder. Uit eerdere zaken is gebleken dat Google als aanbieder van Google AdWords geen blaam treft. Google is slechts de tussenpersoon en maakt zelf geen inbreuk op het betreffende merk.

Beleidsregels

Wat betreft merkregistraties en AdWords heeft Google beleidsregels die het gebruik van merknamen in AdWords beperken. Dit betekent dat adverteerders niet zomaar de merknamen van andere bedrijven kunnen gebruiken in hun advertenties. In plaats daarvan moeten adverteerders een licentie of toestemming hebben van de merkhouder van het merk om deze te mogen gebruiken.

Er zijn echter enkele uitzonderingen op de regel. Adverteerders mogen bijvoorbeeld wel merken van andere bedrijven gebruiken als ze op legitieme wijze de betreffende producten en/of diensten verkopen. Ook mogen adverteerders de handelsmerken van hun concurrenten gebruiken in bepaalde situaties, zoals het bieden van zoekwoorden die overeenkomen met een merknaam.

Sprake van inbreuk?

Er is sprake van inbreuk als een adverteerder zonder toestemming de merknaam van een ander bedrijf gebruikt om reclame te maken voor zijn eigen producten of diensten. Dit kan door het gebruik van de merknaam als zoekwoord, in de advertentie of in de bestemmings-URL van de advertentie. Op die manier wordt er commercieel voordeel gehaald uit het gebruik van de merknaam en is er sprake van merkinbreuk.

Er zijn echter enkele factoren die van invloed kunnen zijn op de vraag of het gebruik van een merknaam als zoekwoord merkinbreuk oplevert. Zo kan het afhangen van de vraag of het gebruik van de merknaam leidt tot verwarring bij het publiek (de normaal geïnformeerde en redelijk oplettende internetgebruiker) of dat het gebruik van de merknaam gerechtvaardigd is, omdat de adverteerder op een legitieme manier de betreffende producten en/of diensten aanbiedt. Er is sprake van verwarring wanneer de advertentie de indruk wekt dat er een economische band bestaat tussen de adverteerder en de merkhouder.

Wat kunt u tegen inbreuk doen?

Als u van mening bent dat er sprake is van merkinbreuk via AdWords zijn er verschillende stappen die genomen kunnen worden om actie te ondernemen tegen de adverteerder die de inbreuk pleegt.

  • Neem contact op met de Adverteerder: allereerst kunt u contact opnemen met de adverteerder en vragen om de advertentie te verwijderen of aan te passen;
  • Melding maken bij Google: bij Google kunt u een klacht indienen via het meldingsformulier voor inbreuk op handelsmerken. Als de inbreuk makende advertentie niet aan de beleidsregels van Google voldoet kunnen zij deze in bepaalde gevallen verwijderen;
  • Juridische stappen ondernemen: als de inbreuk aanhoudt of als de adverteerders niet reageren op uw verzoeken kunt u juridische stappen ondernemen. Wij kunnen u hierin bijstaan en namens u een sommatiebrief versturen om de merkinbreuk te staken.

Natuurlijk begrijpen wij als geen ander dat het ingrijpende gevolgen kan hebben wanneer er inbreuk wordt gemaakt op uw intellectueel eigendomsrecht. Onze deskundige merkengemachtigden kunnen u bijstaan in geval van inbreuk op uw merk en u adviseren of namens u contact opnemen met de inbreukmakende partij. Daarnaast is Merkenbureau Registreermijnmerk gelieerd aan CKH Advocaten en kunnen de advocaten gespecialiseerd op het gebied van intellectueel eigendom ervoor zorgen dat er snel en doortastend kan worden opgetreden in geval van inbreuk op uw rechten.

Merk registreren

In het geval van inbreuk staat u natuurlijk altijd sterker wanneer u uw merk heeft geregisterd. Er is via Google een mogelijkheid om aan te geven dat uw merk is geregistreerd waardoor u makkelijker kunt optreden tegen inbreukmakende AdWords. Uiteraard kunnen wij u bijstaan als er sprake is van inbreuk, maar nog beter is het om eerst uw merk vast te leggen en wij zijn u daarbij graag van dienst!

Contact

Mocht u uw merk of model willen registreren, of vragen hebben over inbreuk op uw merknaam, kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen met de merkengemachtigden van Merkenbureau Registreermijnmerk B.V. Zij zijn bereikbaar onder telefoonnummer 072-3033446 of per e-mail: info@registreermijnmerk.nl

 

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten