Broodkratten van de concurrent vullen met je eigen brood, mag dat?

Market Food Group (MFG) is een onderneming die een grote industriële, ambachtelijke bakkerij exploiteert. MFG verkoopt en levert vers brood en banketbakkerswaar aan haar franchisenemers en anderen onder en/of met gebruikmaking van de naam ‘Bakkerij ’t Stoepje’. Zij is niet alleen houdster van het Benelux woordmerk ‘BAKKERIJ ’t STOEPJE’, maar bijvoorbeeld ook houdster van onderstaand Benelux woord-/beeldmerk.

artikel-brood-afbeelding-1
De Bakkerie, een concurrent van MFG, exploiteert eveneens een onderneming die zich richt op de verkoop en levering van vers brood en banketbakkerswaar. De Bakkerie verkoopt haar producten veelal aan marktkooplui. Onder deze marktkooplui bevinden zich ook afnemers van MFG.

In de algemene voorwaarden die MFG hanteert, is bepaald dat de gele MFG-kratten door de franchisenemers enkel gebruikt mogen worden voor producten afkomstig van MFG. De broden van De Bakkerie worden gewoonlijk aan de marktkooplui geleverd in kratten die eigendom zijn van De Bakkerie. Het komt echter ook voor dat De Bakkerie de broden levert in de kratten van MFG. Marktkooplui geven soms in het kader van het gemak de MFG-kratten mee aan De Bakkerie, die ze vervolgens vult en weer terugbrengt.

artikel-brood-afbeelding-3

Omdat de kratten zo lekker stapelen, stallen veel marktkooplui de aangekochte broden van De Bakkerie uit in hun marktkraam in de door De Bakkerie gevulde en geleverde MFG-kratten. Het gevolg hiervan is dat er zichtbaar voor de consument MFG-kratten met het merk BAKKERIJ ’T STOEPJE’ staan uitgestald, terwijl zij zijn gevuld met broden van concurrent De Bakkerie. MFG is hier uiteraard niet blij mee en is daarom naar de rechter gestapt.

Verwarringsgevaar
De rechtbank is van oordeel dat het voor de consument niet duidelijk is van welke onderneming het brood afkomstig en concludeert dat er sprake is van herkomstverwarring. Dit leidt tot het oordeel dat er sprake is van merkinbreuk.

Uitputting
De Bakkerie verweerde zich nog door te stellen dat het haar is toegestaan om de kratten met het woordmerk van MFG, in ontvangst te nemen, te vullen met eigen waar en weer af te geven aan de franchisenemers van MFG, nu het merkrecht van MFG is uitgeput. Van uitputting is sprake indien producten met daarop het betreffende merk, in dit geval de gele MFG-kratten met daarop het merk ‘BAKKERIJ ’T STOEPJE’, met toestemming van de merkhouder op de Gemeenschapsmarkt zijn gebracht.

De rechtbank overweegt echter dat het merkrecht niet is uitgeput, omdat niet is gebleken dat de kratten eigendom zijn geworden van de marktkooplui. MFG gaf de kratten slechts in bruikleen en had ze dus niet ‘op de markt gebracht’. Tevens is in de algemene voorwaarden bepaald dat franchisenemers de gele broodkratten enkel mogen vullen met waren afkomstig van MFG.

Conclusie
Gebruik niet zomaar aangeleverd verpakkingsmateriaal waarop een merk van een ander is aangebracht voor de verkoop van uw eigen waar, dit kan namelijk merkinbreuk opleveren. Indien u merkhouder bent is het raadzaam alert te zijn op gebruik van uw merk in het economisch verkeer. Indien u vragen heeft met betrekking tot merkinbreuk of een merk wenst te laten registreren, aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact op met merkenbureau Registreermijnmerk.nl. Wij voorzien u graag van een passend advies.

 

 

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten