Classificeren – wat kan er fout gaan?

Hoe moeilijk kan het zijn?

Dat doe ik zelf wel even.

Een beetje handige ondernemer is immers niet bang om zaken zelf op te pakken.

Deze instelling brengt je over het algemeen ver. Toch is het soms verstandig om bij zaken waar andere mensen meer verstand van hebben, die professionals voor je karretje te spannen en zelf bezig te blijven met de dingen waar jij goed in bent.

Het kan namelijk wel fout gaan.

Begonnen op een zolderkamer met de verkoop van kleding. Mond-tot-mond reclame betekende groei, een domeinnaam werd vastgelegd en een webwinkel was geboren.

Iemand wees op het belang van merkregistratie en ook dit werd in gang gezet. Om de kosten te drukken, werd gekozen voor ‘dat doe ik zelf wel even’.

Merk aangevraagd voor kleding in klasse 25. Kind kan de was doen.

Tot jaren later een derde met een wel heel gelijkende naam ook een kledingwinkel start en een merkaanvraag indient.

Wapperend met je registratiebewijs maak je bezwaar. En krijg je tot je stomme verbazing nul op het rekest.

Wat ging er dan fout?

Merk ingeschreven voor kleding in klasse 25, maar had ingeschreven moeten worden voor een webshop of detailhandelsdiensten op het gebied van kleding in klasse 35.

De webshop loopt misschien als een tierelier maar normaal gebruik van het merk voor kleding kan niet worden aangetoond. Merk is ouder dan 5 jaar, daarmee gebruiksplichtig en nu normaal gebruik niet kan worden aangetoond, kan hiermee niet worden opgetreden tegen de nieuwkomer.

Een dure vergissing.

Waar moet je op letten bij het maken van een classificatie?

  • Voor welke waren en/of diensten wordt het merk daadwerkelijk gebruikt
  • Zijn er plannen om het merk in de toekomst nog voor andere waren en/of diensten te gaan gebruiken
  • Uitbreiden merkaanvraag of registratie is niet mogelijk, nieuwe waren en/of diensten betekent nieuwe aanvraag en nieuwe kosten
  • Probeer zo algemeen en tegelijkertijd zo specifiek mogelijk te classificeren. Hiermee verklein je de kans op bezwaren van derden.

Kortom, maak gebruik van onze expertise als je een merk wil registreren.

Mail naar info@registreermijnmerk.nl of bel 072-303 34 46

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten