Een eigen merk starten? Dit is hoe je het doet!

Is een eigen merk starten iets waar je al langer van droomt? Dan is het verstandig je eerst goed te verdiepen in alle mogelijkheden en risico’s. Bij een merk vastleggen, komt namelijk veel meer kijken dan enkel het deponeren van een merknaam en het bedrukken van productetiketten met een logo. Om ervoor te zorgen dat je merk uniek is, deze goed aansluit bij je onderneming en dat je goed op de hoogte bent van alle risico’s, moet je je eerst goed verdiepen in de volgende materie.

Schrijven businessplan en merk

Waarom is een eigen merk starten zo belangrijk?

Als je een onderneming start, is een eigen merk essentieel om ervoor te zorgen dat je naamsbekendheid opbouwt en werkt aan je merkidentiteit en merkimago. Jouw merk moet ervoor zorgen dat je je gaat onderscheiden van andere merken (je concurrenten), zeker wanneer je binnen dezelfde markt opereert. Door een eigen merk te starten, wordt het straks veel eenvoudiger om de doelgroep die je voor ogen hebt naar je toe te trekken.

Hoe start ik mijn eigen merk?

Je eerste doel moet zijn om een sterk merk op te bouwen. Maar, een sterk merk is pas sterk als deze voldoet aan bepaalde eisen. Welke eisen dit zijn, hangt onder meer af van het type merk en het gebied waar je eventueel handel wilt drijven met dit merk. Daarnaast heb je een goed doordacht businessplan nodig, moet je een concurrentieanalyse doen en moet je nadenken over een marketingstrategie die perfect aansluit op je doelgroep én merk.

Waar begin je?

Focus je allereerst op de volgende punten en maak een uitgebreid plan van aanpak:

  • Bepaal- en onderzoek wie daadwerkelijk je doelgroep is
  • Doe concurrentieonderzoek (wie is er nog meer actief binnen de markt die je voor ogen hebt?)
  • Schrijf een businessplan
  • Bepaal je marketingstrategie
  • In welk gebied wil je met je merk aan de slag?
  • Kies een type merk en merknaam en/of logo
  • Laat een merkonderzoek uitvoeren
  • Laat je merk vastleggen
  • Zorg eventueel voor merkbewaking en merkbescherming

Hoe bepaal ik de concurrenten van mijn nieuwe merk?

Als je een succesvol, sterk merk wilt opbouwen, zijn een goede concurrentieanalyse en een heldere strategie essentieel. Vanuit hier bepaal je namelijk wie je wilt zijn als merk, wat je wilt uitstralen en wat je moet doen om succesvoller te kunnen zijn dan je concurrenten. Je maakt een duidelijk overzicht van je eigen sterke- en verbeterpunten en doet dit ook voor je potentiële concurrenten.

Om erachter te komen waar je kansen liggen, maak je een onder andere een SWOT-analyse. In deze overzichtelijke tabel stem je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen op elkaar af. Dit doe je zowel voor interne- als externe factoren. Zo krijg je een duidelijk overzicht van kansen en bedreigingen en is het eenvoudiger om je strategie te bepalen en uit te werken. Nu is het tijd om een businessplan te schrijven.

merken Spotify TikTok Netflix Twitter Instagram Discord logo's

Waarom schrijf ik een businessplan?

Je schrijft een businessplan om meer inzicht te krijgen in het idee achter je business, de doelen van je onderneming en welke kansen- en bedreigingen er aanwezig zijn. Dit is een cruciaal onderdeel van een eigen merk starten. Daarnaast is een businessplan ook interessant voor eventuele investeerders, als daar sprake van is. Met een businessplan informeer je, bied je overzicht en overtuig je de doelgroep, concurrenten, markt(en) en investeerders.

Hoe schrijf ik een businessplan?

  • Schrijf duidelijk op welke ideeën je hebt voor je business
  • Omschrijf wie er direct betrokken zijn bij je business
  • Beschrijf de markt waarbinnen je handel wilt drijven
  • Omschrijf helder wie je doelgroep is
  • Breng in kaart wie je concurrenten zijn en waarom
  • Ontwikkel een marketingstrategie die naadloos aansluit op je onderneming
  • Maak een overzichtelijk financieel plan
  • Beschrijf waarom dit businessplan zo sterk is en maak het overtuigend

Is je businessplan helder, overzichtelijk en overtuigend? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met je marketingstrategie.

Hoe bepaal ik mijn marketingstrategie?

Een marketingstrategie draait met name om het krijgen van positieve naamsbekendheid binnen de markt (en wellicht daarbuiten) en het genereren van een bepaalde affiniteit met je merk en producten bij de doelgroep. Hoe je dit doet? Een sterke marketingstrategie bevat in ieder geval de volgende punten:

  • Zorg voor scherpe, haalbare doelstellingen (marketinggericht, sales-gericht en ondernemingsgericht)
  • Bepaal je doelgroep en de afzetmarkt (verzamel kenmerken op geografisch-, demografisch-, sociaaleconomisch- en psychografisch gebied)
  • Bepaal wie je concurrenten zijn en plaats deze in diverse categorieën (kijk onder meer naar prijsbeleid, kwaliteit, profielen, onderscheiding, USP’s en hun doelgroepen)
  • Werk aan een sterke positionering
  • Bepaal welke middelen je inzet voor je marketingstrategie (denk aan social media, SEO, e-mailmarketing, telemarketing, leads, linkbuilding, content en een sterke website)
  • Zorg ervoor dat je iedere stap en elke ontwikkeling goed kan meten (zorg dat alles SMART gemeten kan worden)

Heb je alle bovenstaande informatie helder, overzichtelijk en overtuigend uitgewerkt? Dan start je met merkonderzoek en kan je vervolgens, mits je merk beschikbaar is, het merk vastleggen.

Waar kan ik mijn merk vastleggen?

Het is goed om te weten dat er in ieder gebied of land andere regels gelden voor het registreren van een merk. Zo kan je een merk vastleggen in de Benelux, binnen de Europese Unie óf op internationaal niveau.

Een merk vastleggen kan niet zomaar. Hiervoor moet je eerst merkonderzoek doen of laten doen. Als uit dit merkonderzoek blijkt dat het door jou gekozen merk nog beschikbaar is en niet in strijd is met andere vereisten, kan je het merk vastleggen.

Een merk vastleggen, kan voor merkbescherming binnen de Benelux bij het BOIP (Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom), binnen de Europese Unie bij het EUIPO (European Union Intellectual Property Office) of op internationaal niveau. Het tarief voor registratie binnen een bepaald gebied verschilt per gebied en per type merk. Je merkenbureau kan je hier uitstekend over adviseren.

Meer informatie over een eigen merk starten of je merk vastleggen? Neem direct contact op!

Wij helpen je bij het starten van je eigen merk, doen merkonderzoek, kunnen een merk vastleggen en nog veel meer. Zo bouw jij een sterke onderneming met een sterk merk. Stuur ons een bericht en wij nemen spoedig contact met je op.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten