Wat is het verschil tussen merkidentiteit en merkimago?

Merkidentiteit en merkimago: twee termen die vaak door elkaar gebruikt worden en soms met de verkeerde gedachte. Het één kan het ander wel ondersteunen, maar ze zijn zeker niet hetzelfde. Het is belangrijk om ze goed van elkaar te onderscheiden, zodat je je focus kan bepalen. Door aan een sterke merkidentiteit te werken, heb je meer kans op een beter merkimago. Maar hoe doe je dit en wat houden beide termen precies in?

man holding cellphone

Wat is merkidentiteit?

Merkidentiteit omschrijft de onderscheidende kernwaarden van een onderneming. Alle elementen die je merk een bepaald uiterlijk geven in de markt behoren hiertoe. Denk aan wie je bent, welke tone-of-voice je gebruikt richting de doelgroep, wat je merknaam is, hoe je logo eruitziet en hoe je stijl er online- en offline uitziet.

Je hebt zelf invloed op je merkidentiteit: jij bepaalt onder meer hoe je je wil positioneren in een bepaalde markt, waarom en met welke middelen je dit onderneemt. Door hier goed over na te denken, ontwikkel je een sterke merkidentiteit die goed aansluit op je onderneming.

Hoe ontwikkel je een goede merkidentiteit?

Enorm goed weten wie je bent als merk, wat je wil bijdragen aan de maatschappij en hoe je dit doet, is inspirerend en helder voor je doelgroep. Je merk is uniek en onderscheidend. Dat zijn belangrijke voorwaarden voor een sterke merkidentiteit. Maar hoe ontwikkel je dit? Om erachter te komen wat je merkidentiteit is en hoe je dit wil uitdragen moet je over een aantal punten nadenken.

Verwerk de volgende punten in een plan:

  • Beschrijf je kernwaarden
  • Wie is mijn doelgroep en wat zijn hun behoeften?
  • Waar staat mijn onderneming voor? Wat zijn je drijfveren?
  • Wat zijn de huidige trends in de markt en hoe kan je daar op korte- en lange termijn op inspelen?
  • Denk altijd vooruit en zorg dat je voorbereid bent op zowel het hier en nu- als de toekomst
  • Beschrijf de belangrijkste elementen van je merkidentiteit: tone-of-voice, kleur(en), lettertype(n), beeld, geluid, logo en denk na over een goede merknaam

Wat is een merkidentiteit model?

Een goede merkidentiteit realiseer je sneller met een bijpassend merkidentiteit model. Dit is een model met een strategisch doel om je merkidentiteit te versterken. Door te werken met dit model ontwikkel je een startpunt voor je verdere focus. Dit model geeft enkel de focus op de interne business: zaken waar je zelf invloed op hebt.

Er bestaan verschillende typen van het merkidentiteit model. Je kan zelf bepalen welk model het best geschikt is voor je merk. Het is allereerst belangrijk dat je antwoord geeft op de volgende vragen:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat zijn je kernwaarden?
  • Welke boodschap wil je overbrengen?
  • Hoe ga je de boodschap overbrengen?
  • Hoe positioneer je je merk in de markt?
  • Welke strategie ga je gebruiken om jezelf goed te positioneren?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat deze strategie werkt voor de lange termijn?

Na het beantwoorden van deze vragen is het tijd om deze antwoorden om te zetten in een merkidentiteit model. Hiermee kan je je strategie verder uitwerken tot een doeltreffend plan.

Welke merkidentiteit modellen zijn er?

Het merkidentiteit model van Aaker
Bij dit model draait het om een raamwerk waarbij de nadruk ligt op zes elementen:

  • Merkessentie (waarom is je merk zo onderscheidend?)
  • Merkbelofte (wat beloof je aan je doelgroep?)
  • Merkpersoonlijkheid (wat zijn de gedragingen van je merk?)
  • Doelgroep (aan wie wil je je merk voorstellen en wie moeten je producten gaan afnemen?)
  • Positionering (waar sta je in de markt ten opzichte van concurrenten?)
  • Communicatie (hoe vertaal je je merk naar de buitenwereld?)

Het merkidentiteit model van Kapferer
Bij dit model pak je zes elementen en verwerk je deze in een prisma. De nadruk ligt op diverse invalshoeken en het omschrijft goed waar je kansen en risico’s liggen. Het gaat om de volgende elementen:

  • Doelgroep
  • Kernwaarden
  • Boodschap
  • Positionering
  • Strategie
  • Uitvoering

Vanuit deze elementen ga je aan de slag met het verwerken van diverse invalshoeken, namelijk:

  • Fysiek: welke kleur, vorm, lettertype en/of logo heeft je merk?
  • Relatie: welke relatie heeft je doelgroep met je merk?
  • Persoonlijkheid: met welke tone-of-voice spreek je je publiek aan, welke uitstraling wek je en wat is het karakter van je merk?
  • Cultuur: welke geschreven- of ongeschreven normen en waarden kent je merk? En vanuit welke overtuiging voer je je merk?
  • Reflectie: hoe herken jij je doelgroep? Wat zijn typische kenmerken van hen?
  • Zelfbeeld: op welke manier helpt jouw merk je doelgroep bij het bereiken van hun doelen?

Door een merkidentiteit model te gebruiken, geef je dus meer vorm aan de wie, wat, waar, waarom en hoe rondom je merk en je doelgroep. Hierdoor ontwikkel je een sterkere strategie en dus een sterker doordacht merk.

Wat is merkimago?

Anders dan merkidentiteit draait een merkimago juist om het beeld dat je doelgroep of derden vormen bij je merk. Hier heb je zelf voor een groot deel geen invloed op. Een positief merkimago is belangrijk voor je onderneming, want deze draagt uiteindelijk bij aan meer afname wat kan leiden tot meer omzet.

Hoe word je merkimago bepaald?

Een merkimago wordt vaak samengevat vanuit drie categorieën: prijs, kwaliteit en service. Je hebt deze onderdelen zelf in de hand, maar wat je doelgroep hier precies van vindt, daar ga je niet over. Je kan er enkel voor zorgen dat je een sterke merkidentiteit opbouwt en hopen dat deze voor een positief merkimago zorgt. Om erachter te komen wat je huidige merkimago is moet je eerst merkimago onderzoek doen.

Wat is merkimago onderzoek?

Door te starten met een merkimago onderzoek ontdek je welk beeld je doelgroep, klanten en derden hebben van je merk en/of onderneming. Hierdoor kom je ook achter de volgende zaken:

  • Waar liggen er nog kansen voor je merk/onderneming?
  • Moet je je merkidentiteit aanpassen ten behoeve van je doelgroep?
  • Is je merk (nog steeds) onderscheidend genoeg?
  • Hoe sta je ervoor ten opzichte van je concurrenten?
  • Waar associeert je doelgroep je merk mee en past dit bij je merkidentiteit?

Aan de hand van de antwoorden op deze vragen kom je erachter waar je als merk nog aan moet sleutelen en of je merkidentiteit nog past bij wat je wilt uitstralen naar buiten.

Kortom: wat is het verschil tussen merkidentiteit en merkimago?

Het verschil tussen merkidentiteit en merkimago zit in het gedeelte waar je zelf invloed op hebt en vanaf welk punt niet meer. Aan een merkidentiteit besteed je zelf veel aandacht. Je geeft het zelf vorm, dus hier heb je veel invloed op. Door hiermee een sterke basis te bouwen voor je merk, heb je meer kans op een positief merkimago.

Op een merkimago heb je dus niet direct invloed, maar indirect wel, namelijk door een sterke merkidentiteit op te bouwen. Je kan de merkidentiteit dus zien als een bouwwerk dat je zelf helemaal in elkaar metselt en het merkimago omschrijft hoe men vervolgens tegen dit bouwwerk aankijkt.

Meer informatie over merkidentiteit en merkimago? Schakel onze specialisten in!

Zorg ook voor een sterke merkidentiteit en werk toe naar een positief merkimago. Wij helpen je verder door je merk meer kracht bij te zetten. Neem direct contact met ons op!

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten