De nieuwe huisstijl en kleuren van Odido. Weet u het nog? Die leken verdacht veel op de huisstijl en kleuren van bloedbank Sanquin.
“Hallo Odido, wij zijn Sanquin. Je weet wel, al heel lang de provider van levensreddend bloed en plasma”, schreef Sanquin met een knipoog op Instagram bij een foto van beide advertenties.
“Het viel ons op dat jullie een beetje op ons lijken. Onze clubkleuren en die van jullie.”
“Maak je geen zorgen, onze donors zijn gewend aan al die kleurenpracht, maar mochten jullie abonnees in verwarring raken, dan zullen we netjes vertellen dat wij niet van internetsnelheid zijn, maar van bloedspoed.”
“Nu we toch zo op elkaar lijken: laten we samenwerken en jullie abonnees oproepen om donor te worden. Die hebben we hard nodig in Nederland.”
Sanquin had Odido aan kunnen spreken voor auteursrechtinbreuk, maar er volgden gesprekken en in plaats van tegenover elkaar te staan, kwamen partijen nader tot elkaar.
Odido is namelijk hoofdsponsor van FC Utrecht en bood Sanquin de mogelijkheid om middels deze sponsoring het belang van het vinden van nieuwe bloed- en plasmadonors te benadrukken. Aanmelden als nieuwe donor bij Sanquin kan via de speciale landingspagina sanquin.nl/fcutrecht.
Deze samenwerking van Odido en Sanquin leidt tot positieve aandacht voor beide partijen en vooral voor een goed doel. Zo is een potentieel geschil omgezet in iets positiefs en zo kan het dus ook.
Heeft u vragen over auteursrecht, handelsnaamrecht, het registreren van uw merk of model of inbeuk op uw intellectueel eigendomsrecht dan kunt u contact opnemen met onze merkengemachtigden (info@registreermijnmerk.nl of 072 – 303 34 46).