Merchandising is big business!

Als een merk of bekend persoon (denk aan filmsterren, entertainers – K3! – of sporthelden), maar ook fictieve figuren uit films of boeken “trending” zijn, dan is het voor veel bedrijven aantrekkelijk om afbeeldingen van dit merk of deze persoon aan hun product te verbinden. Dit verhoogt de waarde van hun product. Denk bijvoorbeeld aan alle Frozen potloden, gummetjes, broodtrommels, koekjes, pyjama’s, parapluutjes enzovoort die verschenen toen Disney’s tekenfilm Frozen een hit bleek.

Bescherming

Merchandising kan heel lucratief zijn. Het is daarom belangrijk om een merk te beschermen tegen misbruik door derden. Dit kan door uw merk te registreren. In het voorbeeld van Frozen heeft Disney dat goed geregeld. Disney is merkhouder van alle Frozen afbeeldingen en geeft licenties uit om die afbeeldingen te mogen gebruiken aan bedrijven die bijvoorbeeld dekbedhoezen of springtouwen produceren. Disney verdient hier goed aan.

Merkregistratie

Om te kunnen profiteren van merchandising is brede registratie van uw merk van belang. Bij merchandising wordt het merk tenslotte niet alleen gebruikt voor de hoofdactiviteit van het merk (bijvoorbeeld animatiefilm) maar ook voor allerlei niet verwante zaken (bijvoorbeeld drinkbekers). Het merk moet dan wel voor al deze producten zijn geregistreerd wil men met succes kunnen optreden tegen inbreukmakers en/of het met succes in licentie kunnen geven aan derden.

Merkenbureau Registreermijnmerk is gespecialiseerd in het deponeren van merken, modellen en i-DEPOTS en adviseert u graag hierover. Wij kunnen u ook helpen bij het opstellen van een licentieovereenkomst en treden uiteraard ook voor u op in geval van inbreuk. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

 

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten