Merkregistratie is onmisbaar bij verkoop via Bol.com en Amazon

Waarom je merk registreren?

Steeds vaker komen klanten bij ons met de vraag of wij voor hen een merk willen registreren omdat  zij via Bol.com of Amazon hun producten verkopen. Niet zo gek ook, want met een merkregistratie verkrijg je een monopolie op het gebruik van jouw onderscheidingsteken (een merknaam en/of een logo). Het merkrecht kan je tegen een ieder inroepen en dus handhaven. Zo ook op verkoopplatformen als Bol.com en Amazon.

In deze blog besteden wij aandacht aan waarom het noodzakelijk is om je merk te registreren als je (onder meer) actief bent met de in- en verkoop en distributie van producten op verkoopplatformen.

Juridische bescherming

De eerste reden waarom je een merk wilt vastleggen, is de juridische bescherming die je daarmee verkrijgt. Door je merk te registreren verkrijg je zoals vermeld een alleenrecht over de merknaam en/of het logo. Dit betekent dat je kunt optreden tegen derden die identieke of een overeenstemmende naam of logo gebruiken en daarmee verwarring kunnen veroorzaken bij consumenten.

Met een merkregistratie kun je optreden tegen merkinbreuk. De verkoopplatforms zoals bol.com en Amazon hebben speciale procedures (vaak office and take down procedures genoemd) om geschillen met betrekking tot merkinbreuk te behandelen. Alleen met een geregistreerd merk kan je met succes op treden tegen inbreuk makende partijen. Kortom, een merkregistratie is essentieel om te voorkomen ten koste van jou een graantje van jouw succes proberen mee te pikken!

EAN nummers

Een EAN (European Article Number) of GTIN (Global Trade Item Number) nummer is een unieke code die elk afzonderlijk product identificeert. Veel e-commerce verkoopplatforms, waaronder Bol.com en Amazon, eisen dat verkopers producten voorzien van een geldig EAN- of GTIN nummer.

Met een merkregistratie kun je voorkomen dat derden op hetzelfde EAN of GTIN nummer producten verkopen, bijvoorbeeld tegen een lagere prijs. Met een merk zorg je er dus voor dat jouw EAN en/of GTIN codes ook echt uniek zijn, waarmee je bovendien de betrouwbaarheid van je producten en merknaam vergroot. Daarnaast is het gebruik van EAN en/of GTIN nummers bijzonder handig als je van plan bent om internationaal te verkopen. De nummers worden namelijk wereldwijd erkend. Het gebruik van EAN en/of GTN nummers toont aan dat jouw producten authentiek zijn en helpt voorkomen dat andere verkopers vergelijkbare producten aanbieden. Op deze manier helpen de EAN en/of GTN nummers ook het risico op inbreuk te verminderen.

Betere zichtbaarheid en betrouwbaarheid

Als je een product verkoopt met een geregistreerde merknaam worden die vaak als betrouwbaarder beschouwd en sommige platforms geven zelfs voorrang in de zoekresultaten. In dat geval krijgen jouw producten betere zichtbaarheid, wat kan resulteren in hogere conversie en verkoop. Met een merkregistratie straal je uit dat je jouw reputatie serieus neemt en je inzet voor een kwalitatief product. Klanten en ook de platforms zijn meer geneigd om samenwerkingen aan te gaan omdat ze weten dat deze merken hun reputatie serieus nemen en zich inzetten voor kwaliteit.

Conclusie

Ben je voornemens om producten via verkoopplatforms zoals Bol.com en Amazon te verkopen, of verkoop je al producten via verkoopplatforms, maar heb je je merk nog niet geregistreerd? Wacht dan niet (langer) en leg je merk vast. Merkenbureau Registreermijnmerk helpt je daar graag bij. Ook in geval van een (dreigende) inbreukkwestie kunt u contact opnemen met één van de merkgemachtigden van Merkenbureau Registreermijnmerk via info@registreermijnmerk.nl of 072-303 34 46.

Waarom uw merk laten vastleggen?

Met een merkregistratie kunt u optreden tegen derden die inbreuk maken op uw merk

Een geregistreerd merk is waardevol, doordat het kan worden verkocht of in (sub)licentie kan worden gegeven

Na registratie kunt u gebruikmaken van het ®-teken; dat wekt vertrouwen bij klanten